Wednesday, December 24, 2014

Soalan: harus bagaimana????


Nama*:isteri terluka
Tajuk*:harus bagaimana????
Message*:Assalamualaikum ustaz..
sy nk bertanye tntang masalah yg sy hdapi selame bekawen 12 thun dgn suami..4thun lpas umah tangge sy mmg kuat begolak smpai 1 tahap sabar sye hlang..sy telah bkawan dgn seorg lelaki slame setahun..lelaki itulah tmpat sy mgadu nasib..lelaki itu sdah beristeri...lame kelamaan hubungan kami suami dan isterinye dpt hidu..sy rase bsalah dn x bole nk teruskan hubungan sy dgn suami..lalu sy minta die utuk ceraikan sye..die ke pjbat agame dan meminta di kauseling..selesai kauseling ustaz tu suruh sy dn suami berpisah sbb ksalah yg sy lakukan terlalu besar dosanye jika suami mau mneruskan bersama sy..suami mgambil borang untuk becerai..tapi dgn aer matenye die xnak mlepaskan sy..die sruh sy brubah..ok sy trime dan kami duduk sebumbung lgi..x smpai sblan pegaduhan kami mkin hari mkin besar..bile bergaduh die akn ungkit ape pkare yg pnah sy buat dlu..smapi 1 tahap die pukul,pijak.tumbuk sy dpan ank sy 2 org..sy ke balai polis utk buat report supaye die dtangkap dan diberi pgajaran untuk duduk kedalam lokap..tpi pihak polis mgatakan die x bole disumbat kedalam lokap sbb memukul mgunakan tangan dn kaki..sekiranye die memukul mgunakan objek keras baru masuk ke dalam lokap..kali ke2 sy ke pjbat agame untuk buat aduan..sekiranye sye yg nk minta diceraikan sy kne pergi ke makamah kuantan..dsebabkan sy xde transpot dn kwan2 yg tdak bole mneman dan keluarge yg makin berjauh hati..sy tepakse akur duduk sebumbung dgn die lagi..seperti biase tiap kali begaduh die akan keluarkan pekataan kesat kali ni die x ungkit pasal crite 4 thun lepas..tapi DIE KERAP MEMANGGIL SAYE DGN GELARAN ANJING DIDEPAN ANAK2 SAYE YG BERUSIA 11THUN DAN 7 THUN..smapi 1 ketika die bahasakan pada anak saye.JANGAN DILAYAN BINATANG SIAL ANJING TU..smapi anak sye penah bertanye..kenape ayah mereka memanggil ibu ANJING??
USTAZ....
ITULAH AYAT DIE YG MBAUT SY DA X TAHAN DGN CARE DIE..TIAP KALI BERGADUH DIE AKAN MENGHALAU SYE DARI RUMAH..SEDANGKAN RUMAH TU SEWA JE PUN..SAYE BEKERJA USTAZ..SAYE TOLONG BANTU KEWANGAN DIE.
SABAR SYE DAH TERBATAS..ADIK BERADIK MAKIN MENYAMPAH DGN SAYE SBB RUMAH TANGGE SELALU BERMASALAH..
APE YG HARUS SAYE LAKUKAN USTAZ..SEKARANG SAYE HANYE ADE ANAK2 JE..IBU SAYE DAH LAME MENINGGAL..AYAH SAYE XSUKE AMBIL TAU HAL ANK2 YG BEMASALAH..BANTULAH SAYE USTAZ..TRIME KASEH..
File Upload:
Salam

Harus bagaimana ya....

Saya nasihatkan puan berurusan dengan Pejabat Agama dan minta untuk berpisah dengan suami setelah mana suami tidak lagi menghormati puan sebagai isterinya. Puan mungkin bolhe membina hidup baru dengan anak-anak tanpa diganggu oleh suami yang bermasalah..

maaf itu pandangan saya...

Visitor IP: 60.52.58.52

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA