Saturday, December 5, 2015

Soalan: Was-was dalam penceraian

Nama*:Syam
Tajuk*:Was-was dalam penceraian
Message*:Salam ustaz saya ingin bertanyakan sesuatu dan di bawah saya jelaskan situasi saya.

Situasi keluar pasaraya
Saya, isteri dan anak keluar dari pasaraya.Kebetulan saya dan anak saya keluar terlebih dahulu ke parkir kereta.
Semasa berjalan ke parkir kereta, saya bergurau dengan anak saya yang berusia setahun lebih itu dengan mengatakan "papa tinggal mama" sebanyak 3kali. Jadi anak saya pun sedih dan menangis.Setibanya di kereta saya masih bergurau lagi dengan anak sehingga
tibanya isteri saya.

Situasi dalam kereta
Apabila isteri saya menaiki kereta. Dia bertanyakan saya kenapa anak saya menangis

Isteri: Papa kenapa raudhah(anak) menangis?
Suami : Papa cakap "papa tinggal mama","papa tinggal mama","papa tinggal mama"
Isteri: (masih binggung tak faham penjelasan saya)
Suami : Papa cakap "papa tinggalkan mama","papa tinggalkan mama","papa tinggalkan mama"

Masa saya cakap "papa tinggalkan mama" tu terlintas di hati saya untuk menceraikan isteri saya dan secara tak lansung niat itu terdetik di hati saya atau pun secara tak sengaja jadi terniat. Kemudian saya tersentak dan binggung dengan ucapan saya itu lalu beristigfar. Selang beberapa minit kemudian saya jelaskan kembali kepada isteri saya kenapa anak saya menangis.

Suami : Mama, tadi raudhah nangis kan?
Isteri: Ye
Suami : Papa usik dia, papa cakap "papa tinggal mama" sebab tu dia nangis
Isteri: Ooh ingatkan kena apa tadi.

Persoalannya Ustaz,
Saya binggung ustaz, adakah terjadi penceraian? sedangkan saya bertujuan untuk beri penjelasan mengenai situasi atau pun keadaan kepada isteri saya. Mohon penjelasan sedikit ustaz

Untuk pengetahuan ustaz saya berasa was-was dan binggung kerana bila saya cakap tak berniat cerai tapi dah terdetik di hati. Bila bercakap cerai tapi saya
tak bermaksud nak menceraikan isteri,saya nak jelaskan keadaan. perkara begini lah yang menganggu hidup orang yang was-was macam saya ni ustaz.
File Upload:
Salam

Ia tidaklah menjatuhkan talak kerana tiada niat langsung di situ utk talak.
tk

Visitor IP: 175.145.111.5

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA