Friday, March 13, 2015

Soalan: Suami kerap ugut cederakan isteri

Nama*:Diza R
Tajuk*:Suami kerap ugut cederakan isteri
Message*:Assalamualaikum,
Saya ada soalan berkaitan isu cerai. Suami saya kerap buat² lupa untuk beri nafkah zahir. Dia hanya beri nafkah sekiranya dia terasa nak bagi atau kadang² hanya beri bila saya meminta. Tetapi bila saya minta, dia akan marah² dan caci maki serta ugut saya bermacam². Apabila bergaduh dan timbul isu nafkah, suami kerap beritahu bahawa makan malam saya yang dia belanja setiap hari itu sudah mencukupi sebagai nafkahnya sebagai suami. Untuk makluman, saya bekerja dan tidak mempunyai anak. Manakala suami pula duda anak tiga. Anak² tiri saya tinggal dengan keluarga suami.
Selama tempoh perkahwinan, sewa bulanan rumah dibahagi dua. Sebahagian di bayar oleh saya dan sebahagian di bayar oleh suami. Untuk makluman, saya tidak pernah ikhlas dengan wang yang saya keluarkan untuk bayar rumah. Ini kerana, saya pernah di minta suami untuk mengeluarkan tunai menggunakan kredit kad sebanyak 15ribu untuk keperluannya. Pada mulanya, saya seperti buta, dan hanya mengikut apa sahaja kehendaknya. Hari demi hari, pegawai bank terus menerus menasak saya untuk membuat bayaran sedangkan suami yang berhutang. Sudah lah saya yang terpaksa tanggung tekanan dari pegawai bank, sewa rumah pula kena bayar separuh, nafkah pula tenggelam timbul. Dia memang mempunyai masalah kewangan kritikal setiap masa kerana dia berhutang keliling pinggang. Saya pula memang tak mahu bantu kerana dia berhutang dengan nama saya. Nama saya juga sudah disenarai hitam oleh bank kerana suami.
Pernah beberapa kali kami bergaduh dan suami mula ugut bahawa dia akan bomohkan saya supaya dengar cakapnya. Saya ada membuat laporan polis dan simpan senyap² laporan tersebut daripada suami. Pernah juga sekali suami keji saya dengan mengatakan dia menyesal kerana berjumpa saya buat kali pertama. Tetapi bila saya pujuk dia untuk ceraikan saya, dia berkata bahawa dia tak akan lepaskan saya dan akan buat saya sengsara dan ingin saya melutut memohon maaf darinya. Dia juga mengugut : Jangan sampai dia cederakan saya seperti mana dia cederakan isterinya dahulu. Dia juga mengaku bahawa dia bermalam di lokap selama seminggu oleh kejadian tersebut. Saya hidup dalam trauma. Saya masih tinggal sebumbung dengan suami dan melayannya sebaik mungkin kerana risau jika dia cederakan saya.
Soalan saya, disebabkan oleh sikap suami begini, bolehkah saya memohon cerai taklik? Jiwa saya kacau. Saya tak mampu luahkan kepada sesiapa tetapi ahli keluarga telah pun tahu dan tidak berani membuat sebarang tindakan kerana saya masih sah isterinya. Saya tidak mahu di anggap ingkar dengan suami. Dan di sebabkan itu, saya berpura² masih mencintai suami dan hidup sebumbung dengan nya.
File Upload:
Salam

Mohon maaf atas pandangan ini..

JIka keadaan keselamatan dan kebahagiaan yang dicari tidak ditemui, saya kira eloklah puan mengadu ke pejabat agama untuk memohon cerai; fasakh.

Ia tidak menjadi kesalahan atas alasan keselamatan dan bebanan hutang yang ditanggung oleh puan oleh kerana bikinan suami. Berurusanlah dengan pihak pejabat agama.

tk

Visitor IP: 172.22.2.75,149.129.12.208

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA