Saturday, March 28, 2015

Soalan: mohon pendapat

Nama*:Qusyairi Abd Latiff
Tajuk*:mohon pendapat
Message*:salam ustaz,saya sudah bercerai dengan bekas isteri 8 bulan yg lalu atas sebab dia mencintai orang lain.Berbagai usaha saya lakukan utk menyelamatkan rumahtangga kami kerana anak-anak namun jodoh kami tidak panjang.Alasan isteri saya dia terlalu mencintai lelaki berkenaan lalu saya melepaskannya dgn berat hati. Selepas bercerai saya menjaga anak-anak saya seramai 4 orang sampai ke hari ini dengan baik.Tiba-tiba 3 hari yg lepas bekas isteri ada datang ke rumah merayu supaya saya menikahinya semula atas sebab dia sudah insaf dan bertaubat atas kesilapannya.Melihat keadaannya saya sgt sedih dan hiba kerana dia sudah tinggal sehelai sepinggang,bak kata pepatah habis madu sepah dibuang.Tiba- tiba saya teringat jasa dia kepada keluarga kami dahulu namun hati saya sudah tawar untuknya.Tapi saya tahu anak-anak masih rindukan dia.Soalan saya ustaz adakah saya patut mengambilnya semula atau membiarkan dia begitu?Saya sudah serik hidup dengannya mengenangkan mcm2 yg dia lakukan kepada saya tapi anak-anak seolah-olah mahukan ibu mereka kembali kepada saya.Mohon ustaz beri pendapat/cadangan kepada saya kerana saya benar-benar buntu sekarang.Maaf ustaz muqaddimahnya agak panjang.
File Upload:

Salam

Soalan pertama, sudikah saudara memaafkan dia? Jika saudara ada sedikit rasa insaf dan sedia memaafkan dia, maka tidak ada masalah untuk saudara menerimanya kembali. Tetapi perlu diperhatikan, kita perlu menerimanya sebagaimana adanya dia...

Mengenangkan anak-anak yang masih mendambakan ibu benar, elok saya cadangkan saudara menerimanya kembali. cuma perlu ditekankan agar dia benar-benar insaf dan bertaubat dan mahu menjadi isteri terbaik kepada saudara dan anak-anak.. itu yang saudara perlu tekankan kepadanya.. mintalah komitmennya sebegitu...

kadang kala kejadian lepas boleh membantu dia untuk kenal langit itu tinggi atau rendah.

tk


Visitor IP: 60.48.45.243

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA