Friday, March 6, 2015

Soalan: LAFAZ CERAI

Nama*:ZARINA
Tajuk*:LAFAZ CERAI
Message*:Saya telah berpisah dengan suami selama 14 tahun tanpa nafkah. Sebab perpisahan suami ada kekasih lain.

Saya telah keluar rumah kerna berlaku pergaduhan besar antara kami. Kerana hati saya terlalu sakit saya telah ambil barang2 rumah kerusi meja dan pinggan mangkuk dengan lori balik kerumah ibu saya.
Suami ada talipon handphone saya dan berkata ""KALAU KAU KELUAR RUMAH BERSAMA2 BARANG2 AKU "" JATUH TALAK SATU '''. Sebab terlalu geram saya keluar rumah bersama2 barang semasa suami tiada dirumah. Rumah tersebut atas nama suami saya. Dan kami duduk rumah tersebut hanya waktu cuti saja. Hari biasa kami tinggal dirumah ibu saya. Kami hanya ada rumah dan kereta saja tiada harta lain semasa itu.

Suami ada buat kes perceraian di Mahkamah, dua tiga kali kami turun naik ke Mahkamah. Dan saya cakap pada Mahkamah yang saya tak nak bercerai. Saya tak nak suami lepaskan saya dan kalau dia ceraikan juga saya akan tuntut harta percarian sampai dia tak mampu nak bayar. Masa tu hati saya terlalu geram.

Sampai sekarang suami saya hanya berdiamkan diri dan saya juga buat tak tahu je. Anak saya pun tak tahu perkara ni hanya saya dan suami saja yang tahu. Ahli Keluarga semua tak tahu perkara ni.

Saya dapat tahu dari kawan suami yang suami ada lafazkan cerai depan kawan dengan perkataan " AKU CERAIKAN ZURINA BIN ALI BERSAKSIKAN KAU"

Apa harus saya lakukan.

1. Ada kah saya telah di ceraikan ? Berapa Talak?
2. Dah kah saya layan untuk tuntut harta percarian?
3. Dah kah saya berdosa atas apa yang berlaku?
4. Dah kah umrah dan haji saya diterima oleh tuhan?

Saya harap Uztaz boleh jelaskan.
File Upload:

Salam.

Mengikut fakta kes yang dikemukakan, pada fahaman saya, tindakan puan keluar rumah dengan barangannya itu telah melanggar taklik dan telah menjatuhkan talak satu.

Oleh kerana dibawa kes ini ke mahkamah, mahkamah seharusnya menjatuhkan hukuman pada keadaan ini, saya tidak pasti adakah mahkamah hanya mendengar kes tanpa membuat sebarang ketetapan?

Lafaz yang dibuat oleh suami di hadapan kawan-kawannya juga menjatuhkan talak ke atas puan. ia jelas begitu.

1. telah diceraikan, talak satu.
2. boleh tuntut harta sepencarian...
3. dosa tak dosa, bukan pertimbangan saya... kita bertaubat bila kita sedar ada kesalahannya pada kita.
4. umrah haji tak ada kaitan dengan kes ini..

tk

Visitor IP: 149.129.24.118

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA