Tuesday, April 2, 2013

Soalan: Isteri Merajuk Suami Tertekan

Nama*:Mohamad
Alamat Email:pkkka_duta@hotmail.com
Tajuk*:Isteri Merajuk Suami Tertekan
Message*:Assalamualaikum.

pembetulan alamat email: pkkka_duta@hotmail.com

Assalamualaikum.
Saya dan isteri telah mendirikan rumah tangga hampir 8 tahun dan dikurniakan 3 cahayamata hasil daripada diperkenalkan oleh seorang emak sepupu isteri. Saya berkenalan tidak lama iaitu hanya 3 bulan dan terus khawin disebabkan sangat berkenankan isteri yang berpendidikan agama. Isteri saya lulusan bidang agama di salah sebuah uneversiti tempatan manakala saya hanyalah lulusan diploma politeknik sahaja. Setelah khawin barulah saya tahu bahawa isteri saya adalah anak seorang peniaga yang berjaya di kota bharu. Di sini berlaku jurang yang jauh antara kami, namun saya sangat sayangkan isteri. Sejak dari khawin sampai hari ini ada sahaja perselisihan faham. Bila berlaku perselisihan faham isteri terus merajuk dan susah untuk dipujuk. Apabila isteri merajuk pikiran saya bercelaru dan risau memikirkan supaya isteri faham bahawa dia sekarang isteri dan perlu menghormati saya. Apabila isteri merajuk dia seakan-akan tidak menghormati saya langsung, adalakanya dia keluar rumah, adakalanya dia tidur bilik lain dan yang saya semacam tidak percaya dia berlatar belakang agama. Dia sepatutnya boleh memikirkan dosa dan pahala dan saya selalu menasihati isteri iaitu sekarang dia perlu menghormati saya lebih daripada keluarganya. Namun setelah selasai merajuknya keadaan kembali normal, isteri kembali hormati saya, tetapi selang tiga atau empat hari perkara yang sama berlaku lagi. Dalam keadaan merajuk yang hampir setiap hari itu, fikiran saya sentiasa bercelaru, kadang-kadang saya pujuk, kadang saya naik marah dan kadang-kadang saya kecewa. Dalam kekecewaan fikiran tetap bercelaru. Pada suatu hari, isteri saya sedang merajuk, saya pula dalam keadaan becelaru dan kecewa...(saya juga mempuyai penyakit tekanan perasaan yang disebabkan mata sebelah kiri saya rabun teruk dan tidak dapat dibaiki dengan cermin mata). Pada masa tersebut perasaan saya kecewa dan tertekan sangat-sangat, pelabagai persoalan bermain difikiran iaitu, mungkin dia nak bercerai kot...mungkin dia benci aku...dan sebagainya. Dalam keadaan fikiran yang becelaru tersebut terkeluar perkataan yang difikirkan "kalau dia benci aku baliklah rumah mak ayah dia" selepas daripada itu baru saya tersedar bahawa apa yang saya fikirkan telah terkeluar dari mulut saya. Selepas itu saya mengkaji kata-kata saya dengan perasaan yang risau takut sekiranya talak telah berlaku. Ini kerana saya sangat sayangkan anak-anak saya yang masih kecil. Jadi saya berharap ustaz dapat memberi penjelasan yang selanjutnya tentang masalah saya ini.
 
File Upload:
Visitor IP: 183.171.174.206

Salam En Muhammad.

Perselisihan dalam rumah tangga adalah lumrah, sama ada teruk atau biasa-biasa sahaja. Dalam kes ini, saya kira sifat isteri sdr sememangnya begitu. Mungkin kerana latar hidupnya yang senang dan mudah menyebabkan dia 'kurang' menghargai apa yang ada.

Tidak apalah tuan, walau apapun, kita tetap sebagai suami dan ketua dalam rumah tangga. Sabar dan tenang adalah perisai kebahagiaannya. Bawalah bertenang dengan perbanyakkan ingati Allah dan selawat, zikir dan istighfar. Lazimi ucapan Alhamdulillah.... Insya Allah dengan cara begini kita dapat mengawal emosi yang tidak stabil dan bercelaru.

Pendidikan agama -ustazah- tidaklah menjamin keelokan akhlak dan perilaku seseorang. Ia banyak bergantung dengan persekiratan yang melingkunginya. Namun ilmu agama itu seharusnya berupaya menimbangtara antara baik dan tidak kepada setiap kita.

Mengenai lafaz 'baliklah rumah mak ayah dia'. ia lafaz yang tidak jelas (ghairi soreh). Oleh itu ia berganung kepada niat suami yang melafazkannya. Jika suami bermaksud balik saja-saja, tidaklah jadi talak. Sebaliknya jika bermaksud CERAI atau TALAK, maka akan jatuhlah talak. Saudara boleh membuat pertimbangan atas apa yang saudara niatkan pada ketika melafazkan perkataan berkenaan.

Wallahuaklam.



Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA