Tuesday, April 19, 2016

Soalan: Sah ke mandi wajib

Nama*:Fazura
Tajuk*:Sah ke mandi wajib
Message*:assalammualaikum ustaz..saya ada beberapa soalan yg ingin ditanya tentang mandi wajib bagi perempuan..:-
1. Jika perempuan haid/nifas/.., bolehkan hanya berniat " sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah taala".? Sah tak mandi wajibnya?.
2. Sah tak mandi jika semasa mandi , kita terbuang air kecil?.
3. Sah tak mandi jika kita mandi biasa terlebih.dahulu seperti shampoo rambut, sabun badan..kemudian setelah itu baru kita memulakanandi wajib.
4. Umumnya kita tahu apabila wanita itu klimaks, farajnya akan kembang kemut dan terasa nikmat / sedap. Semasa saya sedang mandi WAJIB, saya ada menyentuh kemaluan dengan niat utk meratakan air. Semasa menyentuh kemaluan, terasa macam nak klimak tapi tak sampai ( faraj tidak rasa berdenyut & tidak rasa sedap ) mungkin ia hanya mukadimah shj. Sah tak mandi wajib saya jika saya YAKIN yg saya tidak klimak dan tidak leluar mani @ faraj tidak rasa berdenyut kembang kemut…
File Upload:
Salam

1. Sah mandi wajib dng niat spt itu.. pastikan air meratakan ke seluruh tubuh dan tak ada najis...

2. Sah mandi wajib.. cuma kena berwuduk utk solat dll

3. Mandi wajib boleh sahaja disekalikan dengan mandi biasa.. elok niat awal2 nak mandi wajib,, nak sampo dan bersabun tak jadi masalah.

4. Selagi tak keluar mani, tak perlu mandi wajib... memadai dengan berwuduk shj

tk

Visitor IP: 203.106.159.192

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA