Monday, November 17, 2014

Soalan: Jamak : Imam lebih dari 1 dalam surau

Nama*:Sham
Tajuk*:Jamak : Imam lebih dari 1 dalam surau
Message*:Assalamualaikum..

Saya nak tanya tentang solat jamak bila musafir. Especially bila di surau RnR. Saya tengok banyak imam di dalam 1 surau. Setahu saya, tak boleh lebih dari 1 imam dalam surau.

Yang menambah kekeliruan lagi, saya dapat tahu, solat jamak tak boleh menumpang imam lain. betul ke?

Saya menjadi keliru dengan 2 keadaan ni..? boleh mohon penjelasan tak?
File Upload:
Salam.

Solat di surau terutamanya R n R tentulah ramai imam. PErtamanya imam yang kat depan tu mungkin dia buat solat tamam (sempurna) datang orang belakang, dia dah tak tahu imam itu solat qasar atau tidak... lalu dia buatlah solat dengan anak dia atau kawan dia yang sama-sama buat solat qasar dan jamak. maka terjadilah dua imam atau lebih. dalam hal ini, tidak ada salahnya terjadi banyak imam kerana masing-masing tidak tahu sama ada buat tamam atau qasar.

Orang yang nak solat qasar tidak boleh berimamkan orang yang solat tamam (sempurna) sebab itu mereka buat bersendirian atau terjadinya dua imam.

Langkah terbaik ialah untuk solat Maghrib kita buat satu imam kerana solat Maghrib tidak boleh diqasarkan. Usai solat Maghrib imam kena umumkan nak solat Isyak qasar dua rakaat, so bolehlah jemaah yang lain nak ikut atau tak nak ikut.

Solat di R n R saya cadangkan usah dibaca surah yang panjang-panjang kerana ia tempat orang hendak cepat berurusan. Apatah lagi nak baca doa dan zikir panjang-panjang, amat tidak kena langsung. Imam kena bijak melihat kesesuaian dengan apa yang diamalkan..

tk

Visitor IP: 60.53.248.235

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA