Thursday, August 21, 2014

Soalan: mencari kepastian sah ataw tidak

Nama*:khirul
Alamat Email:
Tajuk*:mencari kepastian sah atau tidak
Message*:Asalammualaikum
Soalan 1. Isteri selalu mendesak suami utk d cerai kn.. sekiranya suami terdesak dn melafas kn cerai.. contoh: aku lepas kan kau.. sedang kn suami saat itu tertekan dengan isteri yg mendesak suami berulang2 kali.. ada kah sah talak yg d lafas kn..

Soalan 2. dlm perbualan isteri meminta d lepas kn kerana betujuan utk suami pergi ke pada kekasih lama.. suami tidak mahu.. namun isteri berulang kali beckap dlm masa yg sama.. sehingga suami berkata.. kau nak aku lepas kn mcm mana sedang kn kita elok je.. si isteri pula mengangap kata itu sudah d kira lafas.. dn suami mengulangi pekataan semula kau nak aku lepas kn kau mcm mana.. sedang kn suami tk berniat seperti apa yg d dakwa oleh isteri.. adakah sah jatuh talak..

Soalan 3. Setelah sekian lama suami isteri tidak bergaduh.. tiba2 belaku pegaduhan.. isteri tidak mahu ikut suami pulang ke rumah. kejadian d saksi kn oleh keluarga isteri.. kemudian ibu isteri telah menghalau suami besama anak2.. 2 hari kemudian isteri pulang dn mengambil pakaian keluar rumah tanpa izin suami.. keesokan harinya isteri menfail kn saman tuntutan penceraian mengata kn suami ade pernah melafas kn aku lepas kn kau..

Pesoalan nye ustaz.. sy tidak pernah melafas kn begitu.. se ingat sy seperti soalan kedua.. dlm bentuk perbualan..bukan melafas kn seperti yg d dakwa isteri.. pekara ini terjadi hapir 8 bulan yg lalu.. dn baru sekarang bla terjadi nya peselisihan faham sehingga menyebab kn keluarga nya masuk campur dn menghalaw sy dn anak2.. tiba2 timbul pula isu lafas yg d nyata kn oleh isteri.. pegaduhan yg menyebab kn makmertua masuk campur adalah peselisihan faham soal pulang beraya ke kampung sy.. sy mengajak isteri blik beraya ke rumah sy.. soal dakwaan isteri pd fikiran sy.. utk menutup kesalahan dia kerana tidak mengikut sy pulang beraya..
File Upload:

Salam Sdr K

1. Seteruk mana desakan isteri itu? Jika desakannya sehingga memudaratkan keadaan, maka sebutan talak oleh suami (tanpa niat bercerai) adalah tidak sah, tidak jatuh talak. Tapi jika desakan itu boleh ditangani lagi, sebutan talak oleh suami akan menjatuhkan talak (berlaku cerai). Terpulang pada situasi yang saudara lalui, jika diyakini desakan itu memudaratkan keadaan, dan saudara lafaz talak tanpa niat bercerai pun, maka ia tidaklah menjatuhkan talak.


2. Kes no 2 ni tak jatuh talak... oh.. tahulah puncanya isteri mengamuk, sebab ada orang lain.. hehe..

3. Suami kena halau, tidaklah ada kaitan dengan talak.

Pada kes ini, elok dibawa ke Pejabat Agama bagi menyelesaikan kemelut saudara. Bila sudah ada campur tangan keluarga, ia sukar hendak dilerai. Lebih-lebih lagi family yang mendesak untuk dipisahkan. Itu yang sukar. Kalau sekadar suami dan isteri sahaja, kita bisa urus.. boleh dirungkai lagi...

tk

Visitor IP: 123.136.107.30

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA