Wednesday, October 8, 2014

Soalan: Keliru

Nama*:Anak Mama
Tajuk*:Keliru
Message*:2007-Sewaktu hamil 6 bulan suami melafaz talak tiga tanpa saksi setelah berlaku sedikit salah faham. Demi kasih kan anak-anak saya buat tak endah dan masih tinggal bersama suami.

2009-Hamil anak kelima usia kandungan 7 bulan, suami lafaz talak tiga atas sebab cemburu dan sikap ego lelaki yg tinggi.

Walaupun sedar talak sudah jatuh, saya rela pendamkan prasaan demi anak-anak. Cukuplah hanya saya yang tahu bagaimana perasaan tanpa seorang ayah di sisi sejak kecil. (Ibubapa saya bercerai sejak saya berumur 2 tahun)

Saya masih lagi tinggal serumah dengan suami hingga kini dan masih tetap berhubungan walaupun jauh dilubuk hati saya, saya meragui status hubungan ini. Saya telah memberitahu suami agar merujuk ke mahkamah syarie tetapi dia enggan.

2014-Suami melafaz cerai talak tiga dua kali pada hari yang sama. Pertama tanpa saksi dan kali kedua di depan anak saya yang sulung berumur 14 tahun. Hati saya hancur. Hanya Allah yang tahu. Saya masih tetap dengan pendirian saya. Saya tak sanggup tengok anak saya seramai lima orang membesar tanpa ayah/ibu. Utk pengetahuan juga suami seorang yang panas baran dan kaki pukul.

Terus terang saya masih sayangkan suami saya tetapi saya tidak dapat menerima apa yang telah dia lakukan tambahan lagi dia tak mahu merujuk kes ke mahkamah. Tolong lah ustaz...apa yg harus saya lakukan?
File Upload:
Salam

Puan, terima kasih kerana sudi berkongsi di sini.

Besar dugaan puan.

Pada pendapat saya, lafaz talak tiga pada yang pertama kali disebut itupun sudah cukup untuk menjatuhkan talak. Talak tidak perlukan saksi, ia cukup dengan suami melafazkan CERAI dengan dia bersendirian atau berhadapan dengan isterinya, maka jatuhlah talak.

Saya menasihati puan agar bawalah kes ini ke pejabat agama bagi menentukan status sebenar puan. Memang kita perlukan suami dan anak-anak perlukan bapa, namun hokum agama juga perlu dijaga dengan sebaiknya. Berusahalah untuk mentaati Allah dan ajaran agama..

tk

Visitor IP: 202.152.86.234

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA