Friday, August 7, 2015

Soalan: perlu kan pendapat tentang cerai

Nama*:ika
Tajuk*:perlu kan pendapat tentang cerai
Message*:Salam,saya Ika Dari Perak.sy ingin bertanya tentang masalah sy dengan suami..suami mualaf.asal Sarawak.kami dah berkahwin selama 6 tahun Dan mempunyai 2 org ank.Dan sekarang saya tengah mengandung 6 bulan.semenjak bulan 2 tahun ni kami selalu bergaduh.suami banyak berubah Dari sorg penyayang sorg ambik berat dia xpeduli kan sy Dan ank2.hanya mengharap kan Ibu Bapa dia jaga kebajikan sy Dan ank2.dia selalu balik least.minum sedangkan sebelum tu dia xpernah minum.bila sy Tanya dia marah kan saya katanya dia stress.tapi rupanya dia Ada perempuan dekat luar.dia cakap dia dah xde perasaan dekat saya.tapi lepas tu hubungan kami OK.tapi xlama.seminggu lepas tu dia buat lagi..sepanjang kami bermasalah die xpernah cakp dengan sya semasa bergaduh..dia cakp kalau nak balik balik lah.kdg2 dia bila sy Tanya dia kenapa dia berubah dia akan cakap kalau nak aku cakap kemas dulu Kain Baju.adakah jatuh talak?tapi lepas tu dia pujuk saya balik katanya dia xde niat cuma geram.tapi sehari sebelum gawai kami bergaduh besar gara2 sy msj perempuan simpanan dia.sampai kan dia cakp balik lah lau aku benci kau.Kau jahat.n dia jugak cakap aku bukan Islam lagi.tapi ke esok kan pagi nya dia pujuk saya balik.dia cakap dia xsengaja..dia xniat nak cakp semua tu..semua sebb dia geram dengan saya..Dan kami bersama.adakah jatuh talak at as kata2 dia walau dia mengaku xberniat.adakah berdosa kami bersama..sepanjang bulan 6 kami xde masalah dia berubah..dia kembali mcm dulu.tapi pada bulan 7 dia selalu keluar jumpa dengan sorg perempuan.sampai satu hari sy hubungi perempuan tu..sy Tanya kenapa masih bersama suami sy sedangkan sebelum tu dia cakap xnak rampas suami org..hancur hati sya bila perempuan tu cakap suami cakap pada dia yg kami dah bercerai sy Tanya bila suami ckp mcm tu dia cakap dah lama dalam bulan mei macam tu.sebelum sy bergaduh besar dengan suami.bila sya Tanya suami dia mengaku tpi dia cakap dia cuma nak kan badan perempuan tu..tu sebagai Cara tuk pujuk..tapi saya tau kata2 dia dah jatuh talak..tapi sepanjang sebelum saya balik Perak kami masih bersama..adakah di Kira rujuk?kalau suami lafaz rujuk melalui telefon adakah sah?suami saya di Sarawak.saya di Perak.sy betul2 perlu kan pendapat..sy xdapat Tanya pada keluarga saya sy xnak mereka susah hati.sy syg kan suami.sy jugak kesian kan ank2.suami syg kan ank2..masih Ada 3 bulan masa Untuk kami rujuk adakah dah jika rujuk melalui telefon.sy mohon agar tuan dapat menjawab pertanyaan sy secepat mungkin.terima kasih.
File Upload:
Salam

Pada pendapat dan pengetahuan saya, tidak ada lafaz cerai atau talak yang disebutkan dengan jelas dalam kes yang puan lalui. Suami suruh kemas dulu kain, itu tidaklah menjatuhkan talak.

Suami mengugut ;baliklah engkau, aku benci kamu.. ia juga bukanlah lafaz cerai yang jelas. Ia perlu ada niat suami untuk cerai. Jika suami tiada niat cerai, ia masih selamat.

Pengakuannya 'aku bukan Islam lagi' lebih kepada kemarahannya pada ketika itu, semoga dia segera bertaubat dan tidak mengulanginya lagi. Pada saya, ia tidak menjatuhkan keislamannya.

Suami pernah mengadu kepada perempuan itu yang dia telah ceraikan puan, ia bukanlah satu lafaz cerai yang sah. Ia satu helah lelaki untuk dapat habuan daripada perempuan itu sahaja... dan tidak menjatuhkan talak.

Pada pendapat saya, kes ini tidak menjatuhkan talak..hanya perlu diubati sikap suami dan keadaan rumah tangga agar lebih baik dan terurus.

Lelaki kalau sudah makan di luar, dia akan terus sahaja sebegitu.. lagilah makanan kat luar tu seksi dan menggoda... So, yang penting di sini kena pujuk suami agar dia lebih insaf dan bertaubat, sedar kesalahannya (zina) dan kembali kepada cara hidup Islam yang suci.

Jika benar dia hendak berkahwin lagi, itu perkara lain.. Kalau dibenarkan kahwin pun ok juga, biar dia tahu langit tinggi rendah.. hehe..

tk




Visitor IP: 183.171.170.85

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA