Wednesday, August 5, 2015

Soalan: Ingin kepastian sama ada talak tiga di jatuhkan keatas saya

Nama*:Isma
Tajuk*:Ingin kepastian sama ada talak tiga di jatuhkan keatas saya
Message*:Assalamualaikum Ustaz, saya ingin bertanyakan isu berkenaan hal saya dan suami. Adakah saya di jatuhkan talak tiga atau tidak? Untuk pengetahuan ustaz saya adalah isteri kedua kepada suami dan tiba-tiba isteri pertama tidak redha suami berkahwin dua. Dengan paksaan kami bertiga bersemuka untuk menyelesaikan masalah di antara kami. Tiba-tiba semasa kami bersemuka dan berdiscuss, isteri pertama dengan paksaan mengugut suami untuk menceraikan saya dengan menyatakan tidak akan benarkan anak-anak berjumpa dengan suami dan isteri pertama akan membuang suami dari keluarga sekiranya tidak menceraikan saya dengan talak tiga sekali gus. Bukan itu sahaja, emak suami dengan memberi ugutan kepada suami juga akan membuang suami dari keluarga dan akan memastikan suami keluar dan tidak berjumpa dengan ahli keluarga dan tidak menghalalkan semua keadaan. Atas hormati pemintaan emak suami sendiri ini kerana syurga suami kepada emak. Walaupun tanpa kerelaan suami dengan paksaan dan desakan isteri pertama yang berada di hadapan suami dan dengan berat suami melafazkan talak tiga sekali gus keatas saya selepas di ugut emak sendiri dan isteri pertama. Sebelom suami melafazkan talak tiga, saya hanya berdiam dan mendengar suami melafazkan sahaja. Saya redha dengan ketentuan ilahi dan terima qada' dan qada yang menimpa saya. Dengan berat suami melafazkan talak tiga dengan sekali lafaz. Oleh itu saya ingin kepastian daripada ustaz sama ada saya di jatuhkan talak tiga walaupun suami tidak ingin melafazkan sebarang talak keatas saya walaupun talak tiga sama sekali tetapi ini adalah ugutan yang di terima dari emak yang melahirkan suami dan isteri pertama. Beberapa hari kemudian, suami menelefon saya dan meyatakan yang beliau tidak sama sekali ingin melafazkan talak tiga ke atas saya mahu pun menceraikan saya kerana atas desakan dan ugutan org sekeliling. Saya paham masalah yang di hadapi suami dan memberitahu saya redha dengan apa yang berlaku. Tetapi suami tetap bertegas tidak mahu melepaskan saya dan dia di paksa waktu itu dan inginkan saya kembali. Oleh itu saya ingin kepastian daripada ustaz adakah talak yang di jatuh kan ke atas saya adalah sah talak tiga? walaupun suami di ugut? saya ingin kepastian kerana saya tau suami tidak maksudkan sama sekali.
File Upload:
Salam

Melihat kepada keadaan ini, saya berpendapat ia tidak menjatuhkan talak ke atas puan. Paksaan dan ugutan seperti itu tidak boleh menjatuhkan talak, kerana talak adalah atas kerelaan (pilihan) suami. Pada pendapat saya, puan masih menjadi isterinya yang sah.

tk

Visitor IP: 175.139.151.153

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA