Tuesday, January 15, 2013

Soalan: talak tiga

Nama*:DOPLIN
Alamat Email:ana_doplin@yahoo.com
Tajuk*:talak tiga
Message*:saya nak bertanya pada ustaz pada tahun 2011 mahkamah telah menjatuhkan talak tiga kepada kami..tapi kami ade membuat rayuan di mahkamah tapi sampai sekarang masih belum dipanggil..permasaalahannyer suami saya memang tak berpuas hati dengan keputusan itu..
kejadiannyer begini..
kes pertama: suami saya ade melafazkan kalau dia keluar dari rumah jatuh talak...(itu memang tidak dinafikan talak jatuh) dan kami bersama kembali..

kes kedua:saya pergi menyerang suami saya di tempat kerja dan memaksa supaya dia menceraikan saya..tetapi suami saya tidak melafazkannyer..apabila berulangkali dipaksa dia ade sebut talak satu..saya tak dengar ape yang dia cakap, dan paksa dia cakap tapi dia cuma cakap talak satu...saya cakap dgn dia supaya sebut betul2...dan dia ikut ape yang saya cakap "aku ceraikan kau talak satu""..

tapi suami saya memang tak berniat nak menceraikan saya ketika itu..dalam keadaan terpaksa..dia bekerja pun kerja yang merbahaya...iaitu pengawal bersenjata..dan memang sentiasa memegang senapang..dia takut kemarahan saya akan menyebabkan kehilangan nyawa orang ramai..kerana suami saya pengawal bersenjata di sebuah bank..lagi pun lafaz dia tidak jelas kerana dia hanya menyebut talak satu pada tidak menyebut aku ceraikan kan kau..tiada perkataan kau dan aku..tapi apabila saya paksa dia sebut betul2 baru dia kata aku ceraikan kau dengan talak satu...JATUH ke talak hanya menyebut talak satu tanpa jelas dan niat??

hakim pula pada masa itu asyik tanya saya saja ade bawa senjata ke ape ke?? tanpa bertanya suami saya..dan hakim ade bertanya masih sayang ke pada isteri...kami pun ingat tiada apa2..sebab hakim berseloroh.dan niat datang hanya untuk mengesahkan perceraian...

kami dipanggil semula untuk mengetahui status kami..dan hakim telah mejatuhkan talak tiga kepada kami..tanpa peluang untuk kami bercakap hakim itu terus memanggil orang lain untuk dibicara..sebab itu kami buat rayuan tapi malangnyer sampai sekarang tidak dipanggil..

kami masih hidup bersama sebagai suami isteri kerana suami saya kata dia tiada niat langsung untuk menceraikan saya..


minta pandangan ustaz..kadang2 telintas juga takut saya hidup berzina..tapi suami saya kata itu semua terletak pada lafaz dan niat dia..dia tak berniat langsung..saya pun nak tahu ape alasan mahkamah boleh menjatuhkan talak tiga pada kami.tapi sampai sekarang rayuan kami tidak dipanggil untuk kami tegakkan kebenaran...
File Upload:

Salam Puan,

Panjang ceritanya, sukar hendak dirungkai..

Apa yang saya faham dalam kes ini;

1. Telah jatuh talak 1 pada kes pertama; melanggar taklik.

2. Jatuh talak ke dua dengan ucapan yang jelas daripada suami (Aku ceraikan engkau dengan talak satu) saya berpendapat ia telah menjatuhkan talak, walaupun terpaksa. Ini kerana suami punyai pilihan; dia tidak perlu lafazkan cerai cukup dengan tembak je puan dengan senapang tu.... (op sori)... Dia ada pilihan untuk tidak mengucapkan begitu dengan kekuatannya sebagai pengawal keselamatan bersenjata...(puan tak takut ke?)

Atas hal ini, berlakulah talak dua. Dalam kes talak dua, puan boleh dirujuk kembali sekiranya masih dalam edah. tetapi jika terlepas edahnya, suami puan perlu berakad nikah semula untuk kembali bersatu.

Ambillah iktibar atas apa yang terjadi...

Salam...


Visitor IP: 175.145.122.187

Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA