Sunday, January 24, 2016

Soalan: Lafaz taklik

Nama*:Mas
Tajuk*:Lafaz taklik
Message*:Slm ustaz maafkan sy bertanya disini,,xboleh pegi pej agama lagi atas kekangan masa n kewangan n anak pula di wad..

Bru ni sy bergaduh dgn suami sy telah memaki n menghina dia dengan terang terangan dihadapan anak n org ramaai..suami ckp perbuatan sy biadap sebab terang terangan terhadap dia dihadapan anak n org rmai...sy akur dgn kesilapan sy..

Suami sy gptelah melafaz taklik kalau kamu biadap lagi dengan aku dgn niat nak cri pasal dgn aku dihadapan anak2 n org ramai,jatuh talak..sy akur lah jika sy berkelakuan biadap maksud secara direct dgn perbuatan sy..sejak aritu sy dah xpernah melanggar taklik..

Cuma sekarang sy was2 n ragu2 terhadap situasinini ketika sy berbual dengan suami sy dlm keadaan santai..xdela sy biadap apepun..

Suami:syg arini jiran2 tak kutuk ke pasal hal rumah kita?(hal rumah kami yg nak kena tarik dengan bank,mcm2 la jiran bertanya itu ini,,tanya suami xde slip gaji ke nak beli rumah,,tanya suami kerja apala...mcm2 la diorg tanya)

Sy:mcm biasala yang depa mestila duk kutuk kita..depa kutuk rumah kita dengan rumah boy...depa kutuk u dengan Boy(boy nama org rumah sebelah kmi yang nasib rumah diorg sama dengan kmi jugak,,ttpi diorg da pindah sebab bank da lelong rumah tu)..

Suami::biarlah diorg nk ckp apapun hal kita,,nak sama apa i dengan boy..boy bukan kerja pun,,i kerja so ade duit,,boy x kerja jdi xdak duit nak byar sewa..rumah kita ni bukan masalah kita buat hal,,owner yg xbyar kat bank.

Ok bnyak lgila perbualan sy dengan suami,,yg sy was2 apa yg sy ckp ntah betol ke tidak apa yg sy bgitahu suami sy,,terutama pada dialog kutuk tu..tpi apa yg syg smpaikan kebanyakan betul dan semua tu pasal dipengaruhi hal rumah kami..

Sy rasa xmelanggar taklik walaupuns sy berbohong atau mereka cerita pada part dialog diatas..sebab suami maksud taklik kalau perbuatan sy biadap dengan dia secara direct dihadapan anak2 n org ramai..lagipun perbualan diatas dlm keadaan sntai..

Sy berharap sgt ustaz dpt mengulas,,sy susah hati sgt,,dengan anak sakit duk wad lgi,,dgn masalah kewangan,,dgn masalah pengangkutan sy naik teksi,,suami kerja kontrek naik moto,,jdi atas masalh ni sukar utk kmi uruskan tnya di pej agama yg agak jauh..ni email sy farris_newton@yahoo.com
Harap sy ustaz bntu.hope ustaz dpt tolong email sy..sy duk asik terpikir nak jga anak pun xde smgt..😂
File Upload:
Salam

Puan, taklik itu terlalu umum yang tidak dikhususkan apa yang boleh dan apa yang tidak boleh. Namun saya percaya selagi tidak menimbulkan kemarahan suami, ia tidaklah terjadinya talak. Jika timbul kemarahan suami dengan sebab perbuatan puan, ia boleh menjatuhkan talak.

Puan, mohonlah pada suami untuk menilai semula lafaz takliknya.. Banyak yang perlu suami belajar dan baiki dirinya...

bantulah dia sebaiknya. tk

Visitor IP: 183.171.174.255

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA