Wednesday, January 13, 2016

Soalan: CERAI

Nama*:miss ika
Tajuk*:CERAI
Message*:Salam ustaz,

Semoga sihat hendaknya.
Hal ini adalah berkaitan ibu bapa saya.
Sekitar saya dan adik-beradik dari kcil, ayah & mak kerap bergaduh. bila mana punca nya dari ayah yang baran.
pada mulanya dia bekerja.
setelah anak berusia ke 20-an dan bekerja dia berhenti dah tidak pernah memberi nafkah / wang utk barangan keperluan rumah.

Walaupon dia bekerja, kami tidak pernah merasa wang itu. kalau di beli pon cuma keperluan dia sahaja.
makan minum pon mak yang tanggung, itu pon hasil dari duit kami adik beradk bekerja.

sejujurnya kami memang terlalu rapat dengan mak.

berbalik kpd soalan:

ayah sering berkata "kalau kau taknak jom ke pejabat kadi" / "kau taknak boleh pergi berambus" / "aku pon dah taknak hidup dengan kau" / "aku dah taknak dekat kau". itulah yang sering kami dgr dari kecil sehingga baru2 ini. selain berkata kpd mak, dia juga cakap kan hal itu kepada adik2 supaya disampaikan kpd mak.

adakah jatuh talak?

ayah sememangnya baran dan pernah mengugut utk memukul mak. pada waktu kami kecil, pernah juga dia memukul mak & kami adk beradik sehingga saya nekad memberitahu adk brdk mak (abg kpd mak) dan taklama slps itu, mereka berbaik semula.

sepanjang hdup kami, berbelas kali, dan berpuluh kali mungkin itu yang dia katakan.

baru-baru ini, sekitar bulan 11/12 2015, ayah berkata kpd saya yang dia mahu ke pjbt kadi, dan ingin menjual rumah yg sedang kami duduki, selepas itu ingin membawa diri, dah tak mahu kan mak, seandainya saya mahu berkahwin hubungilah dia, menjadi wali.

adakah itu jatuh juga talak nya?



awal tahun ini, ada jiran di rumah saya yang mana masih mempunya suami, dtg ke rumah salam ayah dan memegang bahu ayah. pada mulanya mak hnya nampak dri jauh, smbil diperhatikan oleh p ngah. tetapi naluri wanita, mak ternampak di hari seterusnya,
mak nampak dan memarahi wanita itu,

"knp salam suami saya, saya pon tdk salam dgn ipar duai saya (lelaki) dan menantu saya.

bagus betul jwpn wanita itu "saya buat mcmni sbb ingin merayu"

lantas dia pulang ke rumah tetapi masih tinjau2 rumah saya,

bila mak tanya, ayah menafikan dengan ekspresi malu.
sedangkan pakai makan dia pon kami yang tanggung tetapi ayah sibuk tolong org luar, hantar anak org, isteri org.

adik2 balik kerja dia tak mahu ambil, anak org lain dia ambil.

tolonglah ustaz, saya skrg berumur 23 tahun dan bakal berkahwin, saya betul2 tertekan. melihat keadaan ini dan kasihan kpd mak dan adik2.

terima kasih, semoga Allah membalas.
File Upload:
Salam

Pada saya, sebutan bapa seperti ini;

 "kalau kau taknak jom ke pejabat kadi" / "kau taknak boleh pergi berambus" / "aku pon dah taknak hidup dengan kau" / "aku dah taknak dekat kau". 

TIDAKLAH menjatuhkan talak kecuali jika bapa berniat untuk ceraikan isterinya, maka jatuhlah talak. Adakah si bapa berniat untuk cerai atau tidak, jika ada niat, maka terjadilah talak.

Lafaz pada 11/12 itu pun tidak jelas (soreh) untuk menjatuhkan talak, kecualilah jika bapa ada niat untuk cerai....

Masalah utama ialah bapa kurang didikan dan kefahaman serta amalan agama. Dia mungkin hanya ikut ikutan sahaja Islamnya, sebab itu dia tidak kisah dengan sebut cerai dan talak. Sebab itu dia tidak kisah untuk menyara keluarga atau tidak..

Berilah peluang kefahaman agama kepada bapa sebelum terlewat, sebelum dia menutup mata. bantulah dia ke jalan Allah, kenalkan buadaya hidup Islam yang bersih dan amanah... Bawa dia bertaubat...

Lafaz-lafaz cerai yang tidak jelas seperti itu, tidak boleh dihukumkan telah terjadinya talak. Syariat hanya berpegang kepada yang jelas dan terang sebagaimana lafaz penerimaan nikah adalah jelas dan terang, begitu juga dengan cerai dan talak hendaklah terang dan jelas.

tk


Visitor IP: 180.74.135.66

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA