Sunday, January 31, 2016

Soalan: Inginkan penjelasan dari ustaz mengenai berus cat dari buku babi

Nama*:Diana
Tajuk*:Inginkan penjelasan dari ustaz mengenai berus cat dari buku babi
Message*:salam ,

Yg Dihormati Ustaz-ustaz

Saya ingin menanyakan soalan tentang produk dari bulu babi. Banyak maklumat yang boleh dipercayai didapati bahawa bulu dari berus samada digunakan untuk makanan, pemakaian dan penggunaan harian kebanyakan asal dari bulu babi.

Maklumat itu kebanyakan berdasarkan maklumat am dan bukan spesifik (contoh maklumat : berus mentega, berus cat, dll). Maksud saya tiada pengkhususan dari segi nama jenama atau pengenalan secara terperinci tentang product itu. Kalau ada maklumat pun dari segi negara pengeluar. Tidak tahu yang mana satu berus yang pemaklum maksudkan kerana terdapat banyak berus-berus sebegini di pasaran walaupun dari negara yang dikatakan itu. Dan ada juga maklumat lain mengatakan berus-berus ini dibuat dari binatang lain.

Soalan

(a) Berdasarkan kekaburan pengenalan tentang barang yang mengunakan bulu babi seperti diatas, bolehkah saya berpegang kepada prinsip "masih tidak tahu secara sah" kerana tidak tahu secara terperinci segi jenama atau pengenalan khusus kerana berlandaskan hadis nabi bahawa kalau kita tidak tahu maka dimaafkan.

(b) Atau perlu berpegang pada berlandaskan maklumat am itu (berus cat atau berus mentega) dipercayai memakai bulu babi (untuk menjaga ibadat), maka setiap kali terkena atau terpakai berus cat atau berus mentega maka kena sertu anggota?

(c) kalau saya memilih Ijtihad Imam Syafie mengatakan bahawa bulunya najis, adakah saya perlu menyertu (samak) sekiranya barang tersebut dimakan atau digunakan semasa dalam keadaan "masih tidak tahu secara sah" ini? dan menjadi satu pegangan dalam ibadat seharian?

(d) Bolehkah saya memilih Ijtihad Imam lain seperti Imam Sabiq, Imam Hanafi, Imam Dr Qardhawi dll) yang mengatakan Bulu dan kulit adalah suci bagi kesenangan saya dalam hal ini?

saya memohon maaf sekiranya pernyataan di atas terdapat kesilapan dari segi pemahaman hukum dan berharap pendapat yang akan disampaikan kelak dapat membantu saya dan makluman kepada semua.

Terima Kasih
File Upload:
Salam..

Maaf saya kurang arif untuk hal ini.

Jika lebih selamat, kita tidak tahu sama ada bulu babi atau bulu lain, maka boleh dipakai atau digunakan selagi mana ia tiada penjelasan bulu babi.



Visitor IP: 1.9.103.59

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA