Sunday, February 8, 2015

Soalan: Kekeliruan Tentang Permasalahan Zihar

Nama*:Ana
Tajuk*:Kekeliruan Tentang Permasalahan Zihar
Message*:Salam Ustaz,

Saya ada beberapa kekeliruhan tentang zihar :

1) Anggota manakah yang dikira zihar? Saya ade terbaca beberapa pendapat...Ada yang mengatakan seluruh badan...Ada yang mengatakan hanya anggota aurat sesama mahram dan sebagainya sahaja...Yang mana satukah yang menjadi pegangan kita sebagai pengikut mazhad syafie?

2) Sudah jadi kebiasaan dalam masyarakat kita, bila ade baby baru lahir, ramai yang akan cakap baby nie IKUT muka sebelah sekian-sekian...Jika yang bercakap itu adalah si bapa, adakah itu jugak dikira zihar?

3) Jika seorang isteri menyamakan dirinya sendiri dengan mahram suami, kemudian si suami cakap "ya" atau "betul", adakah perkataan "ya" atau "betul" itu dikira lafaz soreh? Ade pendapat yang mengatakan soreh...Ada pendapat yang mengatakan ianya kinayah yang mana perlukan niat...Yang mana satu yang betul ustaz?

4) Saya pernah terbaca "Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Johor yang bersidang pada 19 Jamadilawal 1423 bersamaan 30 Julai 2002 telah membincangkan mengenai Hukum Zihar Di Kalangan Umat Islam Melayu Di Malaysia. Alhamdulillah fatwanya: "Sekiranya suami menyamakan anggota badan isteri dengan mahramnya (orang yang haram dinikahinya) tanpa niat zihar dan untuk tujuan bergurau atau penghormatan maka ia tidak jatuh zihar, tetapi jika ada niat zihar, maka jatuhlah hukum zihar. Walaubagaimana pun budaya atau amalan seperti ini hendaklah dijauhi. "

Dari pemahaman saya berdasarkan ayat di atas, maksudnya tak kiralah lafaz soreh atau tak, sikiranya tiada niat, maka tidak jatuh zihar...Adakah betul pemahaman saya?

Apa yang dimaksudkan dengan penghormatan dalam ayat di atas?

Mohon penjelasan ustaz.

Terima kasih.
File Upload:

Salam

1. Anggota zihar seperti yang saya tahu adalah seluruh badan kecuali kuku dan rambut kerana kuku dan rambut neturenya sama sahaja pada semua orang.

2. Kes menyamakan bayi dengan iras bapa atau emak, ia tidaklah zihar. Zihar berlaku apabila suami menyamakan emaknya atau mahramnya dengan isteri dengan niat zihar atau niat benci dan jelek...

3. Kes ini tidak dikira zihar.

4. Zihar wujud dalam budaya Arab kerana kebencian kepada isteri yang buruk disamakan dengan pungggung emaknya yang kelihatan buruk (mcm tong beras.. op maaf).. dan ia tidak berlaku pada budaya kita. sebab itu kenyataaan fatwa ini dijelaskan seperti itu.

saya sependapat dengan fatwa berkenaan.

tk

Visitor IP: 183.171.174.104

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA