Wednesday, April 23, 2014

Soalan: SMS

Nama*:Farahana
Alamat Email:mavelesfabeles@gmail.com
Tajuk*:SMS
Message*:Assalamualaikum Ustaz,

Sebelum kami berkahwin, pernah kami bergaduh dan bakal suami pernah cakap "kalau macam ni lah, 2 bulan je kita kawin, pastu cerai". Alhamdulillah, akhirnya kami diijabkabul juga.

Baru-baru ini, kami ada bergaduh lagi. Saya marah dan tegur mengenai hal yang dijanji tidak akan buat lagi selepas kami berkahwin. Pergaduhan berterusan melalui Pesanan Khidmat RIngkas (SMS). SMS tersebut diringkas lagi seperti ini:

Saya: Saya tak nak ditipu lagi. Saya nak cerai. Cukup dah 2 bulan ni.

Saya: Lagi seminggu je cukup 2 bulan. Saya tak nak kena karma pasal layan awak macam ni.. Tapi, sebab awak juga buat pasal dengan saya.

(maksud SMS kedua ni adalah, saya tidak mahu sesuatu yang buruk berlaku kerana teguran saya tadi menyebabkan kemarahan dan hal itu adalah kerana mungkir janji suami saya tadi.)

Suami: OK.

Ustaz, saya ingin mendapatkan pandangan Ustaz, adakah telah jatuh talak kerana suami berkata "OK". Bila ditanya kepada suami, dia tidak bermaksudkan SMS saya yang pertama tetapi "OK" untuk SMS yang kedua. Saya ragu-ragu dalam hal ini kerana SMS kedua adalah kesinambungan SMS pertama.


Saya juga minta pandangan ustaz mengenai lafaz suami sebelum kahwin iaitu "… 2 bulan je kita kawin, pastu cerai". Adakah itu juga boleh jatuh talak?


Soalan saya yang terakhir, tetapi ini isu lain. Saya pernah terbaca suatu artikel/cerita tetapi tidak ingat di media elektronik atau media cetak. Isu tersebut adalah mengenai seorang suami yang mengakui dirinya bujang atau mengiktiraf bujang kerana ketiadaan isteri. Contohnya, suami berkata kepada teman-temannya, "Aku bujang sekarang, bini aku balik kampung…" atau teman-teman si suami berkata, "wah jadi bujanglah kau sekarang, isteri kau di kampong…" dan si suami mengiyakan kata-kata temannya. Adakah jatuh talak?

Saya harap Ustaz dapat membantu saya. Terima kasih Ustaz.
File Upload:
Visitor IP: 203.217.176.46

Salam...

He he... best juga cerita ni..

saya rasa lah.. sms tu yang salah, kita kena hentikan sms tu lah...

(maaf puan, saya tak jawab soalan ini lagi.. nanti saya sempat saya baca dan amati isu ini.. maaf)

tk

Jawapan OK yg suami puan sebutkan itu tidaklah menjatuhkan talak. Ia mungkin sekadar OK tanpa niat apa-apa berkaitan cerai.

Isu kedua, ia tidaklah menjatuhkan talak kerana maksud bujang di situ ialah keseorangan sahaja, isteri tiada di sisi. bukannya cerai.. so. tak jatuh talak..

cuma perlu berhati-hati dalam kata-kata...

tk


Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA