Sunday, October 7, 2012

Soalan: talak jatuh atau tidak??

Nama*:mi
Alamat Email:pee179@yahoo.com
Tajuk*:talak jatuh atau tidak??
Message*:Salam ustaz,

saya ingin bertanya berkaitan lafaz cerai taklik.. baru ini saya ada berselisih faham dengan isteri saya..kami berada dalam bilik di rumah mak saya..disebabkan selisih faham itu, isteri saya hendak keluar dari bilik itu untuk pergi ke hostel (tmpt di mana dia bermalam)..saya telah berkata,

"jika engkau keluar dari bilik ini sambil menunding jari ke arah pintu bilik (saya tidak ingat saya ada cakap "keluar ketika itu atau tidak", tapi niat saya hanya tidak mahu dia keluar ketika itu), aku akan ceraikan engkau.." (tak pasti saya ada cakap "akan" atau tiada "akan")

isteri saya tidak keluar bilik ketika itu.dia duduk sahaja.tiga minit kemudian isteri saya pergi ke tandas yang berada dalam bilik itu menggunakan pintu tandas. selepas saya tersedar apa yang saya cakap dan kemarahan saya reda, saya berkata,

"aku benarkan engkau keluar dari bilik ini sekarang"..

tapi isteri saya tidak keluar sehingga keesokan hari untuk pergi kerja.adakah jatuh talak ke atas isteri saya? mohon penjelasan segera dari pihak ustaz..

kemudian esoknya saya ada bertanya dengan isteri saya apa yang saya cakapkan semalamnya..saya bertanya samada saya ada bercakap "saya akan ceraikan engkau" atau saya ceraikan engkau" pada dia..apa hukumnya pula di sini??

dan saya ada chatting dengan dia untuk kepastian yang berdialog begini:

isteri:
refer la sape2
i xde comment
it s all yours
saya:
i cakap i akan ceraikan u ke atau i cakap i ceraikan u??
ada akan atau xde?
seigt i i ckp i akan ceraikan u..
tp u dgr cmne plak?
isteri:
u klua kt c2, i akan ceraikan u
saya:
u pasti i ckp mcm tu??
isteri:
klu u sdri tak confirm, pergila refer pjbt agama
saya:
bkn i ckp i ceraikan u?
tp i ckp i akan ceraikan u?
isteri:
tp yg i dgr itula
saya:
ada perkataan "akan" kan?
isteri:
b..klo u sdri x confirm..u ulang blik ayt tu..blh jd sah tau tak

mohon penjelasan segera dari ustaz..terima kasih..
File Upload:

Salam.

Kalimah 'AKAN' menjadi pembeza dalam hal ini. Jika dipastikan sebut 'akan' cerai, bererti tidak jatuh talak. Tetapi jika tiada perkataan 'akan' bererti jatuhlah talak dengan sebab isteri melanggar lafaz taklik suami.

Jika saudara sendiri tidak pasti sama ada ada AKAN atau tidak, perlu dapatkan kepastian drp isteri. Jika isteri pun tidak jelas lafaz itu, Wallalhuaklam, saya sendiri tidak dapat menjawabnya.


Visitor IP: 121.123.140.174

Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA