Wednesday, January 4, 2017

Soalan: Baca kuat dari masjid

Nama*:Ng WN
Tajuk*:Baca kuat dari masjid
Message*:Selamat sejhtira ustas.

Saya non muslim yang rumah hampir masjid taman saya. Tiap hari masjid itu baca baca kuat-kuat menganggu family kami. Gelisah kuat dia baca hari-hari, saya tak tahu apa dia sebut. Azan tu saya tahu yang lain tara tahu. Azan kami selalu ikut tv ada juga, tapi baca-baca banyak kuat.

ustas, bulih ustas macam bagaimana kami mahu lalui ganguan ini ustas.

terima kasih ustas
File Upload:
Salam sejahtera sdr Ng WN

Terima kasih atas pertanyaan yang baik daripada saudara. Mohon maaf kerana agak lewat saya membalas dalam perkara ini. Saya kemukakan pendapat saya, yang tentunya pendapat saya ini tidaklah benar dan tentunya ia tidak boleh dipakai. Hanya pandangan pribadi semata.

GANGGUAN  DARI MASJID

Persoalan ini melibatkan amalan umat Islam khasnya di Malaysia. Ia berkait langsung dengan agama dan ditambah campur pula oleh budaya orang Melayu yang telah lama sebati.

Bagaimana dan apa yang perlu kita perhatikan di sini?

Islam itu agama rahmat

Islam adalah agama yang membawa rahmat ke seluruh alam, ia meliputi seluruh manusia, haiwan, flora dan fauna dan semua yang hidup di alam maya ini. Islam agama rahmat bukan hanya kepada umat Islam dan penganutnya sahaja, malah kepada semua manusia.

Buktinya telah jelas dalam lipatan sejarah tamadun Islam zaman berzaman. Islam membawa keadilan, kemakmuran dan menghargai manusia itu sebagai manusia. Islam melihat manusia dengan penuh penghomatan, kemuliaan atas landas persaudaraan sejagat. Berbeza dengan kapitalis dan sistem lain yang melihat manusia dari unsur kepentingan ekonomi, keperluan kenegaraan, kehendak perkauman dan batasan sosio budaya  yang diwujudkan sendiri oleh akal manusia.

Atas dasar itu, Islam memberikan hak sewajarnya kepada warga negara, baik muslim mahupun bukan muslim. Islam memberi hak dan kebebasan beragama, bersosial (selagi ia tidak mencacatkan ruh keinsanan dan ketuhanan) kepada muslim dan non-muslim.

Warga muslim jika dikenakan zakat, maka warga non muslim dikenakan fidyah dengan syarat yang ketat dan difahami. Keadilan perundangan bukan hanya kepada penganut Islam, malah kepada seluruh warga.  Maka dengan adanya hak, kebebasan dan keadilan itu, maka selayaknya kita menyebut Islam sebagai agama membawa rahmat ke seluruh alam.

Hak-hak jiran

Islam menghargai hak-hak jiran, jiran yang muslim dan bukan muslim. Seorang muslim yang baik tidak akan mengganggu jiran di sebelahnya. Rasulullah dalam beberapa hadisnya menjelaskan;

“Sentiasalah Jibril berpesan kepadaku supaya berbuat baik kepada jiran sehinggakan aku bersangka bahawa jiran itu berhak mewarisi harta pusaka”

Begitu juga kisah seorang muslimah yang banyak ibadat malamnya, siangnya banyak pula berpuasa sunat, hanya kerana lidahnya sering kali menyakiti hati jiran. Lalu apabila diberitakan hal ini kepada Baginda s.a.w, baginda menjelaskan  “wanita ini tempatnya di neraka!”

Allah berfirman yang bermaksud; (Maaf tidak lengkap, saya cuba kemas kini kemudian)

Wal jari zil junubi..


Jelasnya di sini, jiran perlu dijagai hak dan kehormatan mereka. Jiran tidak boleh diganggui keselesaan mereka, jiran tidak juga boleh diketepikan dalam sebarang urusan sosial, kecil atau besar. 

Masjid dan persekitaran kini

Masjid adalah pusat ibadah umat Islam, pusat perpaduan dan pusat aktivisme ummah sepanjang zaman. Mencontohi Masjid Nabawi pada zaman Rasulullah sebagai pusat pentadbiran, pusat pendidikan, pusat mesyuarat (syura), pusat ketenteraan, pusat perundangan dan kehakiman, pusat menerima dan menyambut tetamu luar dan dalam negara; maka sejauh itu juga peranan masjid pada masa kini.

Masjid bukan hanya tempat ibadah khususiyah seperti solat, malah seharusnya menjadi pusat aktivitsme sosial, ekonomi, pendiidikan, pengembangan insan dan pembinaan masyarakat seluruhnya (kepada muslim dan non-muslim). Pun begitu, difahami peranan utama masjid itu kekal sebagai pusat ibadah, khasnya solat yang diadakan pada setiap hari; lima kali sehari berjemaah.

Ibadah Solat

Solat adalah ibadah paling utama di masjid. PErkara lain adalah sampingan dan tambahan sahaja seperti kuliah agama, ibadah korban, maulid Rasul, kursus haji dan sebagainya.  Solat berjemaah hendaklah menjadi keutamaan, oleh itu jika ada siri kuliah maghrib, hendaklah kuliah itu dihentikan ketika masuknya waktu solat Isya. Solat Isyak itu menjadi keutamaan kerana jemaah datang mahu berjemaah, dan jemaah musafir yang singgah juga mahu berjemaah, bukannya mahu mendengar kuliah Maghrib yang tidak pasti berapa lama lagi akan tamat.

Utamakan solat dalam seluruh program di Masjid. Lainlah sesekali majlis besar seperti Maulid Rasul dan kita undang penceramah besar dari luar, tidaklah mengapa dilewatkan solat Isyak atas kesedaran bersama memanfaatkan majlis ilmu daripada orang tertentu pada majlis tertentu.

Azan dan Solat

Azan adalah syiar Islam. Azan perlu diperkuatkan untuk didengar oleh penduduk sekitar. Azan bermaksud ‘panggil’ atau ‘ajak’. Panggil dan ajak kenalah didengari suara pemanggilnya.

Azan adalah sunat dan sunnah Rasulullah s.a.w. Maka masjid hendaklah memperdengarkan azan melalui pembesar suara yang sepatutnya.

Begitu juga iqamah ia perlu dilaungkan supaya memaklumkan solat hendak didirikan segera.

Semasa solat juga, elok diperdengarkan bacaan solat ataupun didengarkan kepada persekitaran kerana ia membantu jemaah untuk solat, selain memaklumkan kepada jemaah yang datang itu, telah berapa rakaat yang disolatkan.

Zikir selepas solat

Zikir selepas solat adalah sunat untuk dilakukan secara bersendirian. Ia tidaklah perlu diperbesarkan atau digunakan speaker luar ketika berzikir sehinggalah bedoa dan mengamimkan doa, bahkan berselawat ketika bersalaman.

Ketika zikir, elok sahaja dimatikan suiz speaker luar sama sekali, dan jika mahu dihidupkan memadai dengan speaker dalaman sahaja.

Pada kes tertentu, zikir imam yang begitu kuat dan nyaring adalah mengganggu jemaah lain yang sedang solat. Ingat, perbuatan imam berzikir dengan kuat sehingga mengganggu jemaah bersolat ia adalah haram dan ditegah. Para imam hendaklah bijak dalam hal ini, jika melihat jemaah ada bersolat lagi, memadailah berzikir dengan nada yang perlahan dan mendamaikan. Bukannya berzikir untuk melahirkan kegahan dirinya sebagai imam, sedangkan perbuatan itu adalah haram dan ditegah. (Nampak bodohnya imam pada ketika itu).

Ini bermakna, masjid kenalah ada dua system pembesar suara, satu untuk dalaman dan satu untuk luaran.  

Solat Jumaat

Untuk solat Jumaat, khutbah adalah sebahagian daripada solat, maka hendaklah khutbah itu diperdengarkan sebagaimana azan itu diperdengarkan.

Kuliah dan ceramah di masjid

Siri kuliah dan ceramah biasa yang diadakan, hendaklah ia menggunakan system pembesar suara dalaman sahaja. Memadai ahli jemaah dalaman masjid sahaja mendengar syarahan berkenaan, orang luar itu tidaklah mereka mahu mendengarnya lagi. Jika mereka mahu mendengar, datanglah beriktikaf di masjid.

Kuliah dan ceramah yang menggunakan system PA luar, akan mengganggu hak-hak kejiranan walaupun ia kelihatan macam baik, tetapi dari sudut hukumnya ia adalah salah dan tidak mendatangkan pahala kepada pengurusan masjid. Ia termasuk dalam perkara mengganggu hak-hak jiran.


Bagaimana pula dengan membaca al-Quran dan bertarhim

MEmbaca al-Quran dan bertarhim (bacaan pada awal pagi sebelum Subuh) adalah suatu yang sunat. Ia tidak menjadi sunnah untuk dibacakan kuat-kuat untuk diperdengarkan oleh penduduk sekitar. Memadai dengan azan itu sahaja sebagai laungan untuk mengajak berjemaah di masjid.

Jika membaca al-Quran secara kuat melalui pembesar suara itu sunat, kenapa pak imam di Masjidil Haram atau Masjid Nabi tak buat perkara yang sama.. Ini kerana mereka tahu bagaimana mahu meraikan jemaah dan persekitarannya.

Untuk waktu Subuh, bolehlah dilakukan azan dua kali. Pertama mungkin 30 minit sebelum Subuh dan azan kedua setelah masuknya waktu Subuh. Ia menjadi sunnah Rasulullah dan wajar ia diamalkan.

Majlis Akad Nikah

Oleh kerana masjid tidak punyai system pembesar suara dalaman, majlis akad nikah juga akhirnya menjadi besar diperbesarkan oleh speaker luaran. Sedangkan penduduk setempat tidaklah perlu tahu dan tidak ada keperluan untuk mengambil tahu siapa yang akan bernikah di masjid pada hari berkenaan.

Islam Agama milik Penguasa

Islam agama yang benar, Islam agama yang harmoni, Islam agama yang membawa rahmat kepada semua makhluk. Namun begitu, dalam konteks politik dan pengurusan hari ini, Islam itu telah diurustadbir oleh penguasa. Dalam sesetengah negeri, para Sultan yang berkuasa menentukan pengamalan Islam yang bagaimana mahu dilaksanakan di negerinya.

Maka di sini, umat Islam akan terikut dan kena patuh dengan apa sahaja arahan penguasa walaupun arahan itu ada kalanya tidak serasi dengan kontens ajaran Islam, tidak sesuai dengan kehebatan Islam sebagai agama rahmat.

Apabila penguasa memerintahkan bacaan al-Quran perlu diperdengarkan sepuluh minit sebelum masuk waktu solat, maka masjid dan surau akan berbuat demikian. Ia adalah satu arahan yang mesti dibuat. Walaupun sebenarnya al-Quran itu tidaklah perlu diperdengarkan oleh satu taman dan satu kampung. Membaca al-Quran dan mendengar al-Quran ada adabnya tersendiri.

“Apabila dibacakan al-Quran, maka hendaklah kamu dengarkannya, dan diamlah kamu.” 

Itulah adab mendengar al-Quran dibacakan. Mana mungkin satu taman akan mendiam diri setelah Pak Bilal membacakan al-Quran melalui corong speaker masjid?

Jalan Penyelesaian

Bagi mengimbangkan kehendak Penguasa dan kerahmatan Islam sebagai agama kepada seluruh manusia, saya cadangkan:

1.      1.  Setiap masjid perlu mempunyai dua sistem pembesar suara, satu untuk aktiviti dalaman dan satu lagi untuk aktiviti luaran (Azan, khutbah jumaat dan syarahan perdana/ majlis khas). Manakala sistem pembesar suara dalaman untuk zikir, kuliah mingguan dan aktiviti kecil yang lain.

2.       2.  Menghadkan waktu bacaan al-Quran sebelum masuknya waktu solat. Contohnya bacaan yang diperdengarkan ke luar itu memadailah lima minit sahaja sebelum masuknya waktu solat untuk diazankan. Mungkin lima minit itu boleh dibuat pada lima minit sebelum azan atau 15 minit sebelum azan diperdengarkan al-Quran untuk tempoh lima minit sahaja. Perkara ini tidak menjadi sunnah dan ia tidak menjadi sunat kepada pendengar, hanya sunat (berpahala) kepada pembacanya sahaja, oleh itu kenapa perlu diperdengarkan kepada orang ramai?

3.       3.. Pihak penguasa agama hendaklah membuka mata dalam hal seperti ini. Ia menjadi warisan berzaman, lalu kita amalkan tanpa pernah memikirkan kesan dan hukum yang bersangkutan dengan hak-hak kejiranan, hokum mambaca al-Quran dan diperdengarkan, sunnah dan sunat yang diamalkan. Tidak ramai penguasa yang faham san tahu, tetapi oleh kerana penguasa itu lebih berkuasa maka orang yang tahu pun terpaksa mengikut kehendak penguasa, sedangkan orang yang tahu itu sepatutnya memperbetulkan keadaan.

4.      4.  Negara Islam kena ada Syiar Islam. Ini sebahagian hujahan orang yang jahil tentang agama bagi membenarkan mereka menguasai agama. Kejahilan beragama menjadikan mereka tidak tahu apakah yang utama dalam menegakkan syiar Islam. Syiar yang  utama ialah menegakkan hukum Allah, menegakkan keadilan Islam, mendirikan masjid dan mengimarahkan masjid, berjemaah di dalam masjid, mewujudkan keharmonian masyarakat dan lain-lain.

Saya pernah ke Kemboja dan di sana memang kita diperdengarkan dengan kuat alunan zikir para sami Buddha daripada wat mereka. Zikir para saminya agak lama dan ia tidak pula dimengerti melainkan mereka yang tahu sahaja. Apakah umat Melayu Islam di sini mahu meniru amalan sami Buddha seperti itu sedangkan agama kita tidak mensyariatkan amalan berkenaan sebagai ibadah?

5.      5.  Bagi lebih adil dan harmoni, saya mencadangkan aktiviti pusat ibadah (masjid, kuil, gereja, tokong, wat dll) di Malaysia perlu diselaraskan agar kegiatan ibadah tidak mengganggu penghuni yang berjiran dengan pusat ibadah. Ia termasuklah gangguan parking, kebisingan, bau busuk, kesesakan laluan, laluan yang ditutup oleh sebab acara agama tertentu, dan lain-lain perkara yang perlu difikir dan diharmonikan bersama.

 Visitor IP: 210.48.147.115

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA