Thursday, April 12, 2012

Soalan: edah

Nama*:mawar
Alamat Email:puansri72@yahoo.com
Tajuk*:edah
Message*:Assalamualaikum... saya ingin bertanya bagi seorang isteri yang masih dalam edah kerana kematian suami boleh atau tidak beliau ke surau dan menghadiri majlis perkahwinan anak saudara beliau? Sekian terima kasih.
Jawapan:

Salam.

Edah bagi seorang isteri ialah tiga kali suci (haid) atau pun setelah melahirkan anak.


Tiada pantang larang semasa edah yang ditetapkan Islam, hanya budaya Melayu meletakkan beberapa panduan agar perempuan berkenaan terpelihara daripada perkara yang tidak baik.


Dalam kes ini, puan dibolehkan untuk menghadiri kenduri kendara atau apa-apa majlis yang umum dan terbuka asalkan sahaja kita menjaga adab sopan sebagai seorang muslimah. Untuk ke masjid dan surau, ia tentunya tiada halangan.


Selamat beribadah. 


Prof Madya Haji Ahmad Nawawi Yaakob
Timbalan Rektor (Penyelidikan & Jaringan Industri)

UiTM Johor
85009 Segamat
07-9352454
013-7759965
http://ahmadnawawiuitmjohor.blogspot.com/

Visitor IP: 203.82.82.58

Powered by EmailMeForm

2 comments:

  1. Puan,

    Walau bagaimanapun terdapat larangan didalam edah cerai hidup.

    http://kemusykilan.islamgrid.gov.my/questions/view/43350

    agbr (Admin)

    ReplyDelete
  2. Puan Mawar,

    Tempoh dan larangan ketika edah kematian suami jelas diterangkan oleh Al-Quran dalam Surah Al-Bakarah 2:234 dan 2:235. Tempohnya ialah 4 bulan 10 hari dan larangan pula menerima pinangan secara rasmi kecuali berkias.

    "Dan orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama empat bulan sepuluh hari. Kemudian apabila telah habis masa idahnya itu maka tidak ada salahnya bagi kamu mengenai apa yang dilakukan mereka pada dirinya menurut cara yang baik (yang diluluskan oleh Syarak) dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan". Al-Bakarah 2:234

    Dan tidak ada salahnya bagi kamu tentang apa yang kamu bayangkan (secara sindiran), untuk meminang perempuan (yang kematian suami dan masih dalam idah) atau tentang kamu menyimpan dalam hati (keinginan berkahwin dengan mereka). Allah mengetahui bahawa kamu akan menyebut-nyebut atau mengingati mereka, (yang demikian itu tidaklah salah), akan tetapi janganlah kamu membuat janji dengan mereka di dalam sulit, selain dari menyebutkan kata-kata (secara sindiran) yang sopan. Dan janganlah kamu menetapkan dengan bersungguh-sungguh (hendak melakukan) akad nikah sebelum habis idah yang ditetapkan itu dan ketahuilah sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada dalam hati kamu, maka beringat-ingatlah kamu akan kemurkaanNya dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar. Al-Bakarah 2:235.

    Walau bagaimanapun perlu direnung hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim;

    "Rasulullah s.a.w. ada menjelaskan bahawa tidak dihalalkan bagi wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat untuk berkabung lebih daripada tiga hari kecuali kerana (kematian) suami. Baginda seterusnya menjelaskan bahawa wanita yang kematian suami tidak boleh memakai celak, tidak boleh memakai pakaian yang berhias-hias dan tidak boleh menggunakan pewangi, kecuali jika dia membersihkan diri iaitu dengan sedikit haruman sahaja."

    Tetapi Nabi tidak pula menghalang keluar rumah untuk tujuan keperluan kehidupan dan beribadah.

    " Ibu saudaraku telah diceraikan, kemudian dia mahu memetik nakhil (buah kurma) maka seorang lelaki telah melarangnya daripada keluar memetik nakhil, maka ibu saudaraku pergi bertemu Rasulullah s.a.w., maka baginda bersabda; Bahkan pergilah memetik buah tersebut mungkin kamu dapat bersedekah dengannya atau melakukan perkara yang baik. "

    Wallahualam
    -Admin

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA