Monday, January 29, 2018

Soalan: Keliru Jatuh Talak kerana penyakit was-was


Nama*:Dean
Tajuk*:Keliru Jatuh Talak kerana penyakit was-was
Message*:Assalamualaikum Ustaz,

Untuk pengetahuan ustaz, saya ada penyakit was-was yang sangat kronik. Sekarang ini sejak saya membaca buku berkenaan "Cerai dan Talak", fikiran saya sering menerawang berkenaan jatuh talak. Saya menjadi paranoid setelah mengetahui cerai boleh jatuh dengan lafaz sama ada lafaz sorih atau kinayah tanpa dilafaz di hadapan isteri. Bermakna kalau dilafazkan seorang diri akan jatuh talak.

Sekarang ini saya takut untuk berbicara dengan isteri kerana bimbang setiap perkataan saya nak berbicara akan ada lintasan untuk saya jatuhkan talak. Ini kerana saya bimbang terjadi lafaz kinayah cerai sebab setiap perkataan nak dituturkan datang lintasan untuk tujuan cerai.

Soalan saya ustaz, ada satu situasi saya sedang dalam perjalanan ke pejabat, dan saya mendengar perkataan "Aum" dalam radio dan timbul lintasan "sekiranya kau sebut perkataan "Aum" seperti dalam radio tu jatuh talak", selepas itu saya menyebut perkataan tersebut dan saya mula berfikir adakah itu bisikan syaitan ataupun aku redha dengan lintasan syaitan sampai jatuh talak. Apakah hukum dan jatuhkah talak itu ustaz?

Saya sebelum ini sampai bermonolog dalam hati dengan "Sungguh-sungguh Ya Allah dalam setiap perkataan bicara aku, aku tak akan pernah berniat untuk menceraikan isteri aku dan aku sayang dia kerana Allah Taala. Setiap hari saya bermonolog dan meyakinkan diri saya tapi saya tetap tak boleh hilangkan lintasan dan bisikan tentang cerai ini.

Mohon jawapan ustaz untuk kekeliruan saya dan keresahan saya ini. Adakah perkataan "Aum" itu walaupun dikira sebagai lafaz kinayah seandainya diniatkan cerai walaupun saya tiada niat ke arah itu.

Salam

Rawatilah penyakit anda secepat mungkin. Usah dilayan mainan syaitan. Bayangkan, ketika orang lain tiada masalah dengan was-was, kenapa anda terlibat dengan penyakit yang dibuat sendiri. Bina keyakinan diri.. bacalah buku dan fahami hukum fiqh. dengan ilmu ada keyakinan diri.. dengan ilmu tahu mana yang salah dan betul...

tk

Visitor IP: 58.26.127.144

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA