Monday, November 7, 2016

Soalan: Tentang lafaz

Nama*:Muhammad
Tajuk*:Tentang lafaz
Message*:Assalamua'laikum ustaz, boleh saya tanya, adakah perkataan 'berpisah' termasuk dalam lafaz soreh atau lafaz kinayah? Contohnya, ada seorang suami ingin menghantar isteri ya pulang belajar dari AirPort lalu, si suami berkata pada isteri, ' baru berjumpa, dah nak berpisah, tanpa ada niat apa2 pun ustaz. Apakah kesan dari lafaz tersebut.

Soalan kedua, si suami berkata pada isteri, 'balik ums' ( UMS tu bermaksud kampus universiti di sabah) tetapi isteri tidak berapa dengar dan minta ulang semula, lalu si suami berniat untuk ulang semula lafaz balik UMS itu, tiba2 semasa mengulangi lafaz tu timbul lintasan hati seperti lafaz soreh, walaupun si suami tiada niat untuk melakukannya semasa lafaz tersebut termasuk pada asalnya, serta tidak dapat menafikan lintasan hati tersebut. Tidak dapat menafikan maksud nya sukar dapat tukar lintasan hati si suami sebab lintasan itu berlaku mengejut..tetapi selepas lintasan hati, si suami beritahu hati suami, si suami tiada niat seperti itu dan cuma ingin menyampaikan arahan dan tujuan asalnya pada si isteri supaya pulang ke kampus dalam keadaan si suami sedang merajuk.
File Upload:
Salam

Ia bergantung pada situasi dan suasana masa percakapan. Jika dialog di atas tu, ia tidaklah termasuk langsung dalam makna kinayah untuk talak. Ia hanyalah maksud berpisah jasad...

Jika tiada niat, maka balik UMS tu pun tidaklah termasuk dalam apa -apa jua kinayah untuk cerai. Hanya lintasan hati sahaja yang datang mengganggu.. kena nafikan lintasan itu.. ia mainan syaitan nak pisahkan suami isteri..

tk

Visitor IP: 115.133.75.64

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA