Wednesday, July 27, 2016

Soalan: taharah

Nama*:muizzuddin bin abdul karim
Tajuk*:taharah
Message*:salam ustaz.
soalan pertama : setelah selesai mandi wajib,lepas itu berasa mcm bhgian kelangkang seperti kurang rata air tapi semasa mandi saya gosok bahagian itu. untuk bagi saya yakin lagi,saya pergi ke bilik air semula dan buka air paip dan basuh serta lalukan air bahagian kelangkang itu saja..dan niat dlm hati sambung mandi wajib semula bahagian kelangkang itu..adakah sah mandi wajib itu dan sempurna? adakah perbuatan itu melanggar rukun mandi? saya belum masuk apa2 niat selepas mandi itu,selepas naik ke bilik untuk memakai baju terasa bahagian kelangkang dan janggut bawah dagu saya kurang kena air..jadi saya pergi ke bilik air semula dan basuh serta alirkn saja air bahagian itu..adakah memadai dan xperlu ulang?

soalan kedua : kalau kita mandi wajib sampai terlalu lama lebih kurang dalam setengah jam lebih,mandi saya itu tetap juga sah kan..sebab setiap kali mandi saya sering diganggu pelbagai bisikan..jdi saya melawan bisikan itu dan terus mandi wajib.mandi terlalu lama adakah tidak sah mandi wajib itu..saya berusaha melawan bisikan2 itu dan itu mengambil masa yang lama..
mohon ustaz jawabkan 2 soalan itu ye
TERIMA KASIH
File Upload:

Salam

Awak kena hentikan was-was.. Belajarlah sikit bab fiqh ni.. Fiqh ni senang sahaja.. yang susah tu anda sendiri yang menyusahkan hidup. Hentikan was-was..

Mandi dua minit pun dah cukup asalkan air merata ke seluruh tubuh. Ada kat mana pula ni HUKUM MANDI?

Pergi belajar balik bab mandi wajib..

tk
Visitor IP: 183.171.167.42

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA