Nama*: | Hani |
Alamat Email: | hani1979@yahoo.com |
Tajuk*: | Lafaz rujuk dlm edah |
Message*: | As salam ustaz.Bekas suami telah lafaz rujuk bbrp jam sblum saya mandi wajib iaitu suci utk kali ke 3,iaitu sblum tamat tempoh edah. Prsoalannya, 1)pd awalnya,mandi wajib saya lewatkn sdikit utk beri bekas suami pluang lafaz rujuk. adakah sah lafaz rujuk walaupun saya lewatkn mandi dlm 1/2 hari. 2) keesokan hari brtengkar smula mbuatkan saya trfikir utk tdk trima rujuk..adakah rujuk pd smlmnya tlh sah brlaku. 3) Bks suami scara drastik mau mngambil saya di kampung tnpa mau meminta maaf @izin dgn mak saya yg tlh mnjaga saya dan ank2 slama diabaikn hmpir stahun,kmdian dlm 2bln lps brlaku lafaz cerai. Suami menegaskn saya patut wajib ikut dia balik ke rmh asal kami..tnpa perlu dilibatkn keizinan siapa2 slain suami. Saya benar2 dlm dilemma, jika saya tak stuju ikut beliau adakah saya boleh di cas nusyuz jika saya disahkan masih istrinya 4) Bolehkah pihak istri yg dirujuk mnangguhkn utk mgikut suami pulang dgn alasan utk mnyelesaikn failkan hal cerai dan rujuk di mahkamah trlebih dahulu,dan dalam tempoh itu brfikir smula sama ada utk mrujuk @tidak..Atau pihak istri sememangnya kena akur ikut suami pulang ke rumah asal trlebih dahulu..saya bingung..takut suami kmbali mudaratkn saya dan ank2.Trima kasih ustaz. Maaf ustaz,hrp dpt jwb sblum 25hb Jun 2012,tarikh bliau mau mnjemput saya.W'slm. |
File Upload: |
Salam, Puan.
1. Tempoh edah ialah tiga kali suci; iaitu telah tamat tiga kali berhaid. Dalam kes ini, puan telah suci haid pada hari berkenaan cuma melengahkan mandi hadas. Pada kefahaman saya, tempoh edah puan telah berakhir dengan berakhirnya haid walaupun puan belum mandi junub. Oleh itu, suami tidak boleh merujuk (untuk menyatukan perkahwinan) melainkan dilakukan akad nikah baru (yang dilakukan oleh wali).
2. Rujuk oleh seorang suami adalah sah walaupun tanpa persetujuan isteri. Itu dasarnya. Dalam kes puan, saya khuatir rujuknya tidak sah setelah mana tamat tempoh edah puan...
3. Suami kepada isteri (yang dalam edah) mempunyai kuasa mutlak untuk mengambil balik isterinya. Namun sebagai orang yang beradab dan bertanggungjawab perlulah dia menemui ibu bapa atau penjaga, yang menjaga selama ini; memaklumkan hal sebenar.
Dalam kes rujuk, isteri boleh dianggap nusyuz jika dia enggan mengikut suami yang telah menyatakan 'rujuk'nya.
4. Dalam kes rujuk, isteri perlulah mengikut kehendak suami. Namun boleh juga berunding dan mendapat persetujuan suami untuk menangguhkan 'kembali bersama' atas alasan tertentu.
Dalam kes puan, saya ragu-ragu dengan situasi yang dinyatakan. Sila amati jawapan saya pada no 1, untuk memastikan letak duduknya hukum pada jawapan no 2, 3 dan 4.
Terima kasih.
Visitor IP: 219.92.126.60
Powered by EmailMeForm
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.