Sunday, March 18, 2018

Soalan: masalah hati

Nama*:ram
Tajuk*:masalah hati
Pertanyaan*:Assalamualaikum tuan

Saya seorang lelaki berumur 37 tahun. Membaca post tuan mengenai suami bergaji 40k yg mengabaikan isteri dan 3 org ank yg lalu buat saya rasa terpanggil utk berkongsi kisah saya.

Sejujurnya sy katakan ianya ada persamaan dengan kisah sy. Sy berkahwin 5thn lalu ats dasar tgungjawab kerana telah terlanjur menghamilkan seorang wanita yg tidak saya kenali.

Plan sy untuk menceraikannya setelah lahir ank tersebut. Namun atas dasar simpati sy tidak smpai hati berbuat demikian. Sampai sekarang saya tidak mencintainya. Saya bekerja di overseas dan hanya pulang 3bln sekali menjenguk mereka. Juga sbagai alasan utk tidak tinggal bersama. Stiap kali pulang sy cuba memberi nfkah batin utk memenuhi tuntutan perkahwinan. Namun, sy terpaksa membayangkan org lain semasa melakukan persetubuhan. Sepanjang lima tahun sy melakukan rutin sama. Sekarang sy dh dikurniakan 3 orang anak dan bakal mendapat seorang lg.

Utk pengetahuan tuan, stiap hari sy call ank2 sy, bg mkn pakai yg ckup utk isteri dan ank2. Msalah sy sekarang hanyalah sy tidak cintakan isteri saya. Apa yang perlu saya buat.

Dlm pada itu, sudah 6 tahun juga sy kenal seorang wanita yg sentiasa ada susah senang sy. Dan sy sangat mencintainya. Tetapi sy memilih utk meneruskan hidup saya tnpa dia. Saya tahan hati saya demi anak2. Tidak mahu anak2 saya hidup dlm keluarga yg tidak berpecah. Kerana fikirkan anak2 sy sgup korbankan hati saya. Dan isteri sy tidak pernah tahu semua ni. Sy blk hanya utk ank2, hanya bercakap pasal ank, langsung tiada kemesraan antara kami.

Saya sedar dan bertaubat ats segala dosa lalu saya. Sy anggap ini semua balasan ats dosa yg sy pernah buat semasa zmn kejahilan dulu.

Saya mohon pendapat tuan. Memandangkan tuan lebih arif dan banyak pengalaman dgn kes sebegini. Hidup sy dlm kecelaruan sekarang. Saya mohon masa tuan untuk sedikit nasihat. Hanya Allah yg mampu membalas jasa tuan.

Sekian terima kasih.
Jawapan:
Salam

PErtama kalinya, saya bersyukur dan tahniah atas ketulusan saudara berbiccara di sini. Mohon maaf lambat nak reply.

Perkahwinan atas keterlanjuran, ia tetap satu amanah Allah kepada kita. isteri dan anak-anak adalah amanah yang tidak pernah lekang daripada bahu seorang suami dan bapa. seharusnay kita upaya mampu menjaga mereka - rohani dan jasmani - sebaiknya, sebagaimana Allah menjaga kita sebaiknya pada setiap ketika.

Soal hati an soal cinta itusukar hendak diduga. Sampai bila hati akan terus tertutup untuk menerima cinta daripada seorang isteri dan ibu kepada suami? sampai bila suami mahu membatu atas runtunan hati semata-mata dengan membiarkan isteri seakan haus kasih sayang daripada seorang suami. Bukankah kita agak zalim dalam hal ini?

Jika benar anda punyai cinta hati yang lain, saya syorkan, berkahwinlah secara sah untuk mendapat kasih sebenar yang diimpikan. Poligami itu tetap halal hukumnya, biarpun dipandang serong oleh orang lain. Namun untuk membiarkan isteri menderita kasih seorang suami, itu adalah penginayaan terhadapnya.

Terimalah dia seadanya, sebagaimana kita sedia menerima kelemahan diri kita sendiri. kita senang memaafkan kelemahan diri dengan berbagai alasan, kenapa tidak pula memberi kemaafan dan kasih kepada seorang isteri.

Semoga Allah membuka pintu hati kita untuk kembali ke arah yang benar dan aman di bawah reda Allah jua.

Visitor IP: 122.129.122.187

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA