Tuesday, August 8, 2017

Soalan: lafas lepaskan

Nama*:arman
Tajuk*:lafas lepaskan
Message*:slm ustaz, pertamanya saya memohon ampun kepada allah sekiranya apa yg saya bgtau ustaz ni ada khilaf. saya dah sedaya upaya mengingatkan kejadian.

kejadian pertama
sebelum pergi kerja saya ada bercakap kepada isteri 'awak hanya perlu ikut suruhan allah, solat, jgn risau pasal saya, saya dah lepaskan awak, saya redho awak masuk syurga' selepas tu saya jadi panik. saya risau saya ada lafaz perkataan lepaskan dia. takut takut juga ada niat talak. saya ada tanya isteri samada dia faham tak apa yg saya ckp sbb sy takut tertalak. dia ckp dia faham. ikut keseluruhan kejadian saya nak bgtau dia ikut je suruhan allah jgn risau dosa dosa dia dengan saya sbb saya redho dia masuk syurga. lepaskan tu maksud saya lepaskan bebanan dosa dia pada saya yg belum saya maafkan. itu je ustaz.

kejadian kedua
ketika maghrib saya jadi risau kejadian pagi tu. jadi saya menyebut lafaz tu '............ lepaskan.............' maaf ustaz saya tak ingat tp masih guna perkataan lepaskan. saya tak pasti kenapa saya sebut tapi yg pasti bukan nak talak cuma keliru/ terbayang kejadian pagi tadi.

ustaz rasa mcm mana. adakah jatuh talak. saya takut ada lintasan niat masa sebut. tq
File Upload:
Salam

Jika itulah niat suami pada ucapan begitu, maka ia tiada kaitan dengan talak.

Hanya masalah di sini ialah suami itu sendiri yang tidak ada keyakinan diri.. mudah was-was dan terbuai oleh mainan syaitan.

So, hentikan keraguan dan berpegang pada ilmu dan hukum Allah.

tk

Visitor IP: 113.210.124.30

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA