Sunday, July 16, 2017

Soalan: jatuh talak atau tidak jika saya telah melafaskan taklik tetapi menarik balik atau membatalkannya sebelum ape yang saya lafaskan berlaku

Nama*:Mohd Kamal
Tajuk*:jatuh talak atau tidak jika saya telah melafaskan taklik tetapi menarik balik atau membatalkannya sebelum ape yang saya lafaskan berlaku
Message*:isteri saya sering tidak balik ke rumah sehingga sehari semalam atau lebih. sebagai suami saya amat marah kerana mensyaki isteri saya tidur bersama teman lelakinya. saya telah menasihatinya agar jangan berbuat begitu lagi. keluar dari rumah tanpa memberitahu saya sehingga sehari semalam atau lebih. tapi isteri saya tidak memperdulikan kata-kata saya. saya pun menjadi marah sehingga saya berkata dengan isteri saya. jika kamu keluar rumah tanpa memberitahu saya atau ibu bapa saya (saya tinggal bersama ibu bapa saya) kemana kamu pergi sehingga sehari semalam. Maka jatuhlah talah 1 keatas kamu. Tujuan saya untuk menakutkan isteri supaya tidak berbuat lagi perkara yang sedemikian.
pada malam keesokannya isteri saya pun mula keluar rumah. tetapi saya dapat mengekori dan membawanya pulang kerumah. Jadi baru saya fikir yang isteri saya memang sudah tidak dapat berfikir dengan baik. sebab ape yang saya diberitahu oleh isteri saya. Dia berkawan dengan sumi orang. Isteri dan juga suami yang isteri saya berkawan tu. Kedua-daunya adalah sahabat baik saya dan isteri saya juga. Mereka Bertiga terlalu berkawan rapat sehingga timbulnya perasaan sayang antara isteri saya dan suaminya. sehinga isteri dari sisuami kawan saya itu tidak berasa cemburu dan membenarkan suminya berdua duaan didalam rumahnya hingga ke bilik tidur sekalipun.
Baik mcmana pun berkawan. tidak boleh[ah sampai kearah itu. Jadi saya berpendapat Isteri saya seperti tidak normal lagi. Tidak dapat berfikir dangan baik. Apabila sudah berkangsi suami dengan isteri sahabat kami berdua itu. Kan ada batasnya klu nak berkawan lain pun. Suami dan isterinya adalah sahabat baik kami berdua. kan tidak waras tu sehingga isteri saya minta cerai kerana hendak berkahwin dengan lelaki tadi.
Jadi keesokan harinya dalam kaedaan kami sedar dan jelas saya pun membatalkan dan menarik balik lafas saya itu. Sebelum dapat isteri saya melakukan ape yang saya lafaskan. kerana dapati isteri saya seperti sakit angau dengan lelaki itu sehingga tidak dapat berfikir sanggup mengambil suami tersebut didepan isterinya. sehingga isteri itu tidak boleh untuk nak berkata ape-ape. kerana patuhkan suaminya. 2 hari selepas saya membatalkannya. isteri saya pun tidak pulang kerumah seperti apa yang saya lafas.
Soalannya. Jatuh atau tidak lafas taklik saya itu. Kerana ia berlaku selepas saya membatalkannya.
File Upload:
Salam

Masalah ini terlaluberat sebenarnya. Apabila isteri telah menuruti lelaki lain, maka ia adalah derhaka kepada suami.

Suami perlu tegas dalam perkara ini. Ia melihatkan dosa zina, dosa mengabaikan amanah sebagai suami dan isteri juga...

Pada saya, suami perlu tegas dan minta dihindari hubungan isteri dengan orang lain itu. BErtegaslah.

Jika isteri enggan menuruti kehendak suami dalam kes ini, saya nasihatkan suami meninggalkan isterinya; ceraikan. Tapi lebih elok dibawa kes ini ke kaunselor agar dapat membantu.

Kes taklik talak di atas, pada pendapat saya ia telah jatuh talak satu.

tk

Visitor IP: 183.171.78.144

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA