Saturday, January 28, 2017

Soalan: Peranan isteri

Nama*:Yang keliru
Tajuk*:Peranan isteri
Message*:Salam ustaz. Sy sudah berkahwin selama 2 tahun. Sebenarnya, isu kewangan menjadi masalah No 1 dalam rumahtangga saya. Alhamdulillah gaji saya besar, lebih dari suami saya. Saya pernah beritahu suami saya sewaktu saya mengandung bahawa saya boleh bayar untuk persiapan anak yang bakal dilahirkan, dan meminta suami saya utk membiayai persiapan utk masuk rumah baru. Namun dari sebelum anak saya lahir sampai sekarang anak saya berumur 1 tahun, semua dari head to toe saya bayar termasuk susu, baju dan lampin. Saya juga turut menyumbang kepada bayaran bulanan pinjaman rumah dan perabot di dalam rumah. Saya tahu saya mampu, tapi suami macam tidak menghargai. Dia menganggap semua berkaitan dengan anak saya akan selesaikan. Dia tidak pernah bertanya samada susu masih ada, lampin cukup. Untuk pengetahuan ustaz, persiapan raya juga saya sediakan selama dua tahun. Suami saya tidak pernah membelikan apa apa bentuk hadiah kepada saya sepanjang perkahwinan. Tapi, alhamdulillah, sebagai wanita bekerjaya, suami saya memahami. Dia tidak pernah memaksa saya untuk memasak, kerana dia lebih suka memasak. Namun kemas rumah tanggungjawab saya. Suatu hari, saya mengambil keputusan untuk membeli satu lagi rumah pinjaman atas nama saya. Saya pernah memberi tahu suami saya. Walaupun dia tidak setuju saya tetap teruskan niat, kerana saya berfikir saya telah banyak menyumbang dan membantu suami saya dalam membiayai keluarga kami. Rumah yang saya beli ini adalah milik saya dan saya belikan utk anak saya utk masa akan datang. Adakah saya dianggap derhaka kepada suami? Bolehkah suami saya melepaskan tanggungjawab menjaga dan membiayai anak kepada isteri?
File Upload:
Salam

Tahniah puan kerana bersabar dan meneruskan asam garam rumah tangga.

Tugas mencari nafkah letaknya pada suami, namun dalam kes seperti ini malah dalam realiti kita hari ini, tugas ini kita pikul bersama. Baik suami mahupun isteri, sama sama berganding bahu menyara hidup rumah tangga.

Kes yang puan lalui adalah normal, cumanya suami semacam terleka dengan AMANAH dan TUGASnya sebagai ketua rumah tangga. Puan kenalah bantu suami menyedarkan tugasnya sebagai suami, berilah dia kesedaran akan tanggungjawabnya utk menyara hidup keluarga.

Soal puan beli rumah baru itu, langkah yang bijak.Beli rumah tak akan rugi.. biarlah ia jadi aset akan datang, namun puan kenalah belajar menghargai dan merundingi suami juga. Suami tak nak kisah hal kewangan kerana isteri juga buat tak peduli kewangan suami.. barangkali..

Moga berbahagia kelak.. bagi tazkirah sikit kat suami tu.. tk

Visitor IP: 115.164.177.123

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA