Tuesday, June 7, 2016

Soalan: Sihir Pemisah


Nama*:SITI Z
Tajuk*:Sihir Pemisah
Message*:Assalamualaikum.

Saya igin bertanya. Sebelum tu untuk pengetahuan ustaz saya pernah curang dengan suami 1 tahun yang lalu Saya juga telah insaf dan tidak mengulanginya lagi. Masalah nya ustaz suami di mulut memafkan tetapi setiap kali dia teringat kisah tu dia akan suka-suka memarahi saya dengan kata-kata kesat seperti pelacur. jalang dan macam-macam lagi. Kadang-kadang sampai tahap pkul memukul dihadapan anak-anak. Saya terpaksa berpura-pura redha ape yang dia buat pada saya pada hakikatnya hati saya sakit dengan kata-kata kesatnya. Hati saya bila dia ada saya jadi kurang tenang tapi bila dia keluar memancing continh nya saya jadi tenang. Apakah maksud nya keadaan tu ye ustaz adakah kami terkena sihir atau balasan allah pada saya.
Terima Kasih Ustaz
File Upload:
Salam

Puan, keterlanjuran itu ditutupi dengan taubat yang bersungguh-sungguh. Dengan ketulusan taubat itu, hendaknya Allah menutupi keaiban kita masa silam. Selalulah solat taubat dan kembali kepada Allah.. DIA penentu terbaik dalam kehidupan kita.

Suami yang memaafkan itu sudah cukup untuk dia menerima puan kembali sebagai isterinya. TIndakannya selepas itu, seperti memukul dan mengungkit adalah tindakan zalim yang tidak sepatutnya dilakukan. Sudah memaafkan, seharusnya ia sudah dilupakan..

Bersabarlah dahulu puan, mungkin pada diri suami juga ada kelemahannya. Cubalah bawa berbincang dan memujuk suami untuk sepenuhnya menerima isteri.. Ingatkan suami, suami juga punyai kelemahan tersendiri.. mungkin banyak rahsia suami yang Allah tidak dedahkan, Allah tutupi.. kembalilah dia kepada penghayatan agama yang murni.

Orang baik, dia tak berdendam.. so kenalah bawa dia ke jalan yang baik..

tk

Visitor IP: 14.1.193.84

Follow @emfteam on Twitter | Facebook
Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PERKAHWINAN BUKAN PERCERAIAN

Berkahwin adalah untuk selamanya. Saat 'aku terima nikahnya', adalah saat aku janji untuk mengekalkan perkahwinan selamanya. Ia bukan lagi bahan uji kaji, hendak dicuba-cuba tetapi kenyataan bahawa panas gelora badai hendaklah dilalui bersama-sama sebagai suami dan isteri.

Suami perlu mendalami ehwal agama, khasnya soal nikah kahwin dan hukum hakamnya. Isteri boleh membantu.

Gelora apapun dalam rumah tangga berada di pundak bahu seorang suami. Masalah isteri, masalah anak-anak dan seribu dugaan dalam rumah tangga, adalah bergantung kepada nakhodanya, sang suami.

Perkataan cerai, talak dan berpisah seharusnya tidak pernah wujud dalam kamus dan dalam ucapan suami. Suami tidak boleh sama sekali bermain-main dengan kata-kata talak, cerai dll. Ia wajib dipadamkan dalam kalbu, ingatan apatah lagi lisan seorang suami. Suami sebagai ketua, sebab itulah hak cerai itu diberikan kepada suami.

Yes, ya, kita bergaduh dan selalu berselisih dalam rumah tangga, namun asam garam itu hendaklah ditangani sebaiknya. Isteri perlu kurangkan egonya, begitu juga suami. (Lelaki amat sukar merendahkan egonya, tetapi jika perempuan itu bijak dan tahu menghargai suami, keegoan lelaki akan mudah luntur).

Biar badai gelora bertempur, tetapi ungkapan CERAI usah disebut oleh suami!

Berkahwin untuk selama-lamanya, bukan suka-suka atau mahu mencuba!

Anda ada persoalan yang belum terjawab?
Sila tanya Ustaz.

About Me

My photo
Universiti ada dalam dalam diri kita; ada fakulti sastera, fakulti sains, fakulti politik, fakulti pendidikan, fakulti pengajian Islam dan banyak lagi. Medium ini adalah sebuah univertisi yang termampu untuk dikongsi bersama.. Untaian Tarbiyah:Dilahirkan di Pondok Padang Nyior, dibesarkan dalam majlis ilmu oleh ayah dan Pak Teh dan persekitaran tradisi ilmu dan budayanya. SK Padang Terap (1972-1977) Maktab Mahmud, Alor Setar (1978-1981) Kolej Islam Kelang (1982-1985) UKM:Fak Pengajian Islam (Arab Tamadun) (1986 - 1990) UTM (Msc Ed Mgt & Admin)1998-2000 Kerjaya: Kilang Gula Padang Terap (selepas SPM) Guru SM Ag Ahmadiah (selepas STPM) Guru SM Pend Khas, Setapak (1990- 91) Tutor UKM (1990-1991) UiTM Sabah (1991 -1996) UiTM Johor (1996 - kini) Layari juga laman Surau Al-Muhajirin dan laman blog YANG LAMA-LAMA